Två personer med identiskt kroppspråk
14.10.2020
Hej Decibel!
Jag har en intressant fråga som jag jätte gärna skulle vilja ha ett svar på. Jag har försökt googla på detta men har inte lyckats hitta någonting om detta på google. En av mina släktingar (man, över 50 år) har ett ganska unikt kroppsspråk. Han t.ex. vänder sig om, gestikulerar och så vidare på ett väldigt distinkt sätt, jag skulle liksom kunna känna igen hans kroppsspråk om man radade upp en grupp människor på en rad. Det är ganska svårt att förklara.
Nu kommer alltså min fråga. Jag såg på ett tv-program en dag och märkte att en av deltagarna hade IDENTISKT kroppsspråk som släktingen jag nämnde. Jag kände igen kroppsspråket direkt och blev helt chockad över hur lika det var.
Hur kan två personers kroppsspråk vara så identiska? Finns det någon sjukdom eller någon annan faktor som kan ge ett visst kroppspråk?
Super tacksam för svar :) Signatur

Ungdomsinformatör Kix svarar
16.10.2020
Tjena!
Verkligen en intressant och kul fråga, jag har gått och funderat på det här nu själv sen du skickade in frågan :D Ska prova bena lite i ämnet kroppsspråk så ska vi se om vi blir nåt klokare av det!
Det första och det mest basala som påverkar kroppsspråket är hur man är fysiskt byggd. Man rör sig lite annorlunda exempelvis beroende på hur ens muskler är byggda eller hur mycket kroppsfett man har. Man anpassar de grövsta rörelserna efter kroppens byggnad. Om någon exempelvis har svaga knän så kan det också påverka hur de går. Strukturen i ens ansikte påverkar ens minspel. Människor i alla kulturer har ungefär samma miner för grundkänslorna, såsom glädje, ilska och sorg, men sen finns det små personliga ”trademarks” för ens minspel som beror på hur ansiktet är format.
På tal om kulturer så kan kroppsspråk mellan kulturer variera en del, exempelvis med handgester. Det som i en kultur kan anses vara hövligt kan i en annan vara en förolämpning (så sånt kan man behöva ha koll på när man reser).
Något som påverkar kroppsspråket ganska mycket är temperament. Hur ”eldig” eller lugn en person är. En lugn person tenderar ”vifta runt” mindre när den pratar, och jaa, vara lugnare helt enkelt :D Personligheten lyser här igenom.
Är en person nervös av sig eller har en del ångest så kan man se det också genom vissa rastlösa beteenden med händerna exempelvis, eller att den flackar med blicken mycket.
En självsäker person har en tendens att gå med rakare rygg och mera högburet huvud än de med sämre självförtroende.
Sen har vi också det här med neurodiversitet, alltså hur hjärnan och nervsystemet är uppbyggt. En person på autismspektret till exempel kan vara sparsammare med sin mimik och sina kroppsrörelser, fastän denne känner lika mycket som andra i en viss situation. Personer med ADHD kanske ”vippar” extra mycket med ena foten när de sitter ner, och så vidare (säger ofc inte att alla som gungar mycket med foten har ADHD eller tvärtom, men som exempel bara).
Ännu en sak som kan påverka hur vårt kroppsspråk blir är vilken typ av uppfostran vi fått där hemma, och vem våra föräldrar är. Babysar och små barn härmar långt sina föräldrars miner, och föräldrarna i sin tur härmar babyns uttryck. Exempel: Mamman skrattar, och babyn skrattar, mamman säger att ”ojj vad du är glad nu”. Det här kallas för spegling, och lägger en bas till hur barnet i framtiden kommer interagera med andra - hur man uttrycker sina viljor och känslor.
Så, sammanfattat: om en människa fysiskt är byggd ungefär som någon annan, kommer från en liknande kultur, har haft en liknande uppväxt, har liknande temperament och personlighet, liknande självförtroende, och liknande neurologisk uppbyggnad (är de neurotypiska eller har de exempelvis autism) – så är chansen hög att de också har liknande kroppsspråk, även fast bara en del av dessa uppfylls. Men sen igen – det kan också långt bara vara av slumpen :)
Hoppas du blev nåt klokare av mitt svar, det råkade bli rätt långt :D
Ha det bra!
Mvh, Kix