Att gifta sig
22.09.2019
Hejsan, jag undrar hur bostadsbidrag och studiestöd fungerar efter att man gift sig. Jag studerar, får bostadsbidrag och studiestöd. Om jag gifter mig, får då jag inte varken studiestöd eller bostadbidrag? Han har inte ett jobb, men studerar inte heller. Om då jag gifter mig med honom får han väl ett uppehållstillstånd i några år? Sedan får han ansöka om finländsk medborgarskap? Om han då börjar studera... Gäller det då samma för honom som för mig? Som är en finländsk medborgare. Eller är det olika för honom och mig? Även om vi skulle va gifta. Ea
Marcus Beijar n
Marcus svarar

Ungdomsinformatör Ida svarar
25.09.2019
Hej!
Vad är anledningen till att ni gifter er? Är det utav kärlek eller för att han möjligtvis får uppehållstillstånd? Vad vill du göra om 5 år? Vad vill han göra om 5 år? Jag skulle gärna vilja att du tänker över dom frågorna jag ställde. Jag vet inte svaret på dom frågorna, och det behöver jag inte veta heller. Det viktiga är att du vet det och kan därmed göra det som är bäst för dig, göra det du vill. Du är ung, ni är unga.
Angående dina frågor om studiestöd och allmäntbostadsbidrag. Så joo, man får nog studiestöd och allmänt bostadsbidrag fastän man är gift. Det beror dock på totala hushållets bruttomånadsinkomst, t.ex. jobbar han så skall du uppge hans inkomst i din ansökan. Så du ansöker inte endast för dig själv.
Här kan du se en exakt tabell på vad man få i studiestöd om man är gift.
Här kan du läsa mer om man flyttar från utlandet till Finland och ska ansöka om stöd.
Ska skicka dina andra frågor till en experter, så sätter in svaret så fort jag får de. :)
Hälsningar Ida
Hej,
Det stämmer bra att man har möjlighet att söka om uppehållstillstånd genom familjeband om man är gift. Det finns dock inga garantier för att man får ett uppehållstillstånd, utan alla fall prövas enskilt och på basen av prövningen gör Migrationsverket sedan beslutet. Ansökan om medborgarskap är sedan en skild process och där krävs det att man kan finska eller svenska på en nöjaktig nivå, att man bott i Finland i minst fem år oavbrutet, att man inte gjort sig skyldig till brott och att man kan påvisa att man kan försörja sig.
Vad gäller bostads- och studiestöd för gifta så gör inte myndigheterna skillnad på om en person har medborgarskap eller inte. Det som påverkar den enskilda stödtagaren är om den man är samboende med har inkomster som uppgår till sådana belopp som påverkar stödnivån för sambon.
Hälsningar Marcus