Bilkörkort
17.03.2016
Hej! Jag är en kille på 17 år och ska snart börja med bilkorts teori. Hur mycket kostar det att ta bilkortet, minskar kostnaden om man har t.ex. sina föräldrar att lära mig?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
18.03.2016
Hej!
Det var bra att du kollade upp det här lite. Det skiljer nämligen nog ofta någon hundring i priserna mellan bilskolorna (här kan du läsa en artikel om det här som är ett par år, enligt den är det billigast att ta körkort i Österbotten). Fast å andra sidan finns det inte så många trafikskolor i Österbotten, i de flesta småstäder en eller ett par och ute i de mindre kommunerna ingen alls. Där det finns fler utbildningar finns det ofta fler unga och därmed fler bilskolor.
Det är rätt vanligt att ta samma som kompisarna tar, men som sagt, nog kan priserna variera lite. Av praktiska skäl lönar det sig oftast att välja antingen den enda som finns i närheten, den som erbjuder att tex hämta upp eleven från skolan när det är dags för körlektion eller den som det är nära att ta sig till för teorilektionerna (och körlektionerna då också). Det kan nog bli väldigt krångligt om exempelvis mamma måste komma och hämta och föra dig, och då tjänar du ju inte in den eventuella hundring du hade kunnat tjäna in genom att välja en annan bilskola än den närmaste. Det här tar du såklart bäst reda på genom att ringa runt till bilskolorna.
Om du redan har mopedkörkort, traktor- eller lättviktarkörkort, så kan du troligen få ett billigare pris, eftersom du inte behöver fullt lika många kör- och teorilektioner då.
Här hittar du lite prisuppgifter - som gäller just nu i alla fall - på några av de österbottniska bilskolorna:
Akso Trafikskola i Jakobstad (alla grundskedet-kurser verkar vara fullbokade fram till hösten, dock)
Drivers Trafikskola i Jakobstad och Nykarleby
Jakobstads Bilskola
JP Trafikskola, Karleby, Kronoby och Pedersöre
Trafikskola Eriksson, Vörå
Trafikskola Rönn - Putte - Rune i Korsholm, Vasa, Malax
Trafikskola Roine & Wikman, Vasa
Trafficstudio, Vasa
TopRide i Närpes
Kristinestads Bilskola och Närpes bilskola har knappt några webbsidor, så där hittade jag inga prisuppgifter...
Kom också ihåg att det tillkommer lite utgifter när du ska skriva provet, köra på halkbanan och köra upp. För tillfället hittade jag följande priser, men de kan ju ändra tills du ska betala: "Övriga kostnader totalt 178,00€, omfattande; I-skedets halkbaneavgift 42 €, körkortsansökan till Trafi 40 € (bifogas läkarintyg och 2 passfoton), teoriprov 31 € och körprov 65 € till besiktningsstationen."
Slutligen: fråga också vad andra, som redan tagit körkortet, tyckte. Det är ju inte bara priset som varierar, utan även lärarna, utrymmena, övningsbilarna och överlag kundservicen. Fråga dock inte bara kompisar, utan även deras föräldrar. Föräldrar kan ju tex ha en massa att anmärka på hur lätt det var att boka tider osv ;)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott