Billig men nyttig mat
26.08.2016
Hej! Jag har ganska begränsad ekonomi då jag gått från studerande till arbetande till arbetslös och till vikarie till arbetslös osv osv. Jag försöker spara in pengar på det mesta, speciellt under perioder då jag har mindre pengar. Jag är noga med att inte slösa, köper inte onödiga saker och försöker "komma billigare undan" eller göra saker som inte kostar :) Jag kollar alltid på kilopriset då jag köper något, utnyttjar rabatterna och försöker undvika prefabricerade rätter. Det är inte alltid kul att leva såhär men jag tycker jag lär mig mycket på samma gång. Jag skulle nu vilja ha tips på nyttiga men billiga maträtter till lunch och även frukost/kvällsmål/mellanmål. Makaroner är ju billigt men inte så värst nyttigt. Mackor är enkelt att äta till kvällsmål men jag är så trött på det, och det är inte ens särskilt nyttigt det heller. Jag vill gärna ha en varierande, mättande, billig och nyttig kost. Så ge gärna tips på sådan mat :)

Ungdomsinformatören Liselott svarar
30.08.2016
Hej!
Kul att du frågar, för jag snubblade häromdagen över Marthas receptbank. Där fanns massor av tips på sådant som följer deras principer, alltså nyttigt, ofta ekologiskt/närodlat/självodlat/självplockat, billigt, lättlagat och traditionellt. Där får du inte bara tips på tex mellanmål som går bra att använda som lunch eller kvällsmål, utan även hur du ur skog och trädgård kan fylla på dina egna skafferier. För att inte tala om de små undren som ger det lilla extra, utan att vara dyrt eller besvärligt, som pikkalaka! Kolla även deras broschyrer, tex Marthas smartha snabbmat, Lunchboxen och Odla och ät upp. I och med din tidvis ansträngda ekonomi lönar det sig också att kolla igenom deras broschyrer med spartips och om att leva hållbart. Kolla även våra sidor för det, där finns ännu fler tips!
Där hade du nu en hel hög av recept på en gång, hoppas att du hittar en massa gott och billigt åt dig :)