Brottom brottom!!!!
30.03.2015
Hej! Jagär nu närvös, jag tror att jag blivit lurad! Det var en som ringde och sa att han gör ett studie jobb att laga en hemsida åt nåt företag. Jag är alltså företagare. Han lät trovärdigoch allt så jag svarade ja på det bara (JÄVLIGT DUMT GJORT). Han sa att det är hans studiearbete så det är kostar inget, till sist efter att jag lämnat mitt namn så pratade han om nån jvla räkning. Försökte söka nummern för jag skulle lägga till nåt om sidan, och så fick man ingen kontakt. Sökye nummern med nummer upplysning, och svaret var dåld eller prepaid konto.
Med stor sannolikhet har jag blivit lurad och jag hamnar betala mycket pengar eller? Fan kan ma så dum?
Foregangarna
Resurscentret Föregångarna svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
30.03.2015
Hej!
Äsch! Och äsch, jag har inte så här snabbt koll på vad man borde göra. Jag vet att jag läste i Vbl för ett bra tag sedan om företagare som råkat ut för liknande, men jag vet inte ens om där stod vad man skulle göra. Jag har skickat din fråga till Angelica, som är ekonomisk handledare på Resurscentret Föregångarna i Vasa, ska se om hon har några råd. Annars skulle jag nog göra en brottsanmälan om jag var du. För säkerhets skull och så att det syns skriftligen någonstans att du verkligen försökte "återta" ditt löfte! Polisanmälan kan du göra på nätet via https://tunnistus.suomi.fi/VETUMALogin/app, fast du kan säkert ringa och kolla med någon polis också vid närmsta station ifall de skulle ha omedelbara råd åt dig.
Som sagt, återkommer då Angelica svarat! Och slå inte dig själv så hårt i skallen för det här nu, alla gör vi misstag ibland <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej! Angelica svarade att hon ska ta reda på lite mer, men till att börja med så skriver hon så här:
Han lämnar så knapphändig information så det är svårt att ge ett svar. Kan ni kanske be honom att kontakta mig på info@foregangarna.fi så kan jag försöka ta reda på mer och kanske hjälpa honom? Han borde ha ångerrätt enligt nedan:
http://www.kkv.fi/sv/information-och-anvisningar/kop-forsaljning-och-avtal/nathandel-postorder--och-telefonforsaljning-distansforsaljning/
http://www.kkv.fi/sv/information-och-anvisningar/kop-forsaljning-och-avtal/nathandel-postorder--och-telefonforsaljning-distansforsaljning/angerratt-vid-distansforsaljning/
Det är ju svårt att ångra någonting när man inte får tag på den man ingått avtal med, men det finns nog tillvägagångssätt i dylika fall.
Jag gräver vidare och återkommer imorgon!
/Angelica
(Frågeställaren har tagit kontakt med Föregångarna och saken är under kontroll)