Ersättning
07.06.2014
Hej. Jag har nu fått sommarjobb. Har egen bil och kör till arbetet. Jag är på bygg. Jag undrar det här med kilometrarna. Den jag jobbar med sa att jag skulle skriva upp kilometrarna och något med mat. För det dras tydligen bort från skatten eller vad han sa..Men jag hittade ju en ersättning via fp a, eller det kanske var nåt annat där man fick kilometersersättning , kanske det var 45cent / km och matpeng för 8.50 € kanske det var pper dag. Jag undrar nu om detta är likadant eller kan man både ge km till arbetsgivaren och skatten dras bort via km. Och kan man också söka om dendär km ersättningen och matersättningen också eller går det bara med ett alternativ. Hoppas ni förstod occh hoppas på svar :) puss å kram ni är bäst :)

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
11.06.2014
Hej!
Om vi hängde med rätt här nu, så finns det två olika typer av kilometerersättning som du ska tänka på här. Den första typen är när du kör bil i jobbet, typ från en byggplats till en annan eller från kontoret till järnvaruhandeln osv. Då ska du skriva upp hur många kilometer du kört, varifrån du startade och vart du for och även ifall du hade någon passagerare eller släpkärra. I alla fall inom kommunen, som följer kollektivavtal, så gäller för år 2014 att man får 43 cent per kilometer för köror inom arbetet, 3 cent till per passagerare man har med i bilen och 7 cent till för släpvagn. Be din egen arbetsgivare om en lista på de här ersättningarna. Du kan ju bar laga en egen kördagbok eller lista i bilen där du skriver upp vad du kört. Eller så har arbetsgivaren någon form av lista som du kanske då ska lämna in vid vissa tidpunkter. På de flesta arbetsplatser funkar det så att man lämnar in listan till typ den som sköter lönerna, som sedan betalar ut kilometerersättningen åt dig på ditt konto i samband med lönen. Kilometerersättning av det här slaget är inte skattepliktig, alltså det går ingen skatt från de här pengarna som du får. Helt annan sak om du kör med firmans bil, då får du inte ersättningen för den, eftersom ersättningen är meningen att täcka bränslekostnader och förslitning på bilen.
Sedan finns det kilometrar att beakta i beskattningen (alltså när du själv ska deklarera för dina inkomster för att de ska kunna ge dig ett skattekort med skatteprocent, ge dig skatteåterbäring eller betala tillbaka på skatten osv De flesta får dock det här färdigt uträknat som förslag från skattemyndigheterna typ i maj - men kolla upp hur det funkar för just dig nu när du är myndig). Om du har lite längre resa med egen bil (eller annat färdmedel) hemifrån till jobbet och från jobbet hemifrån lönar det sig att räkna ut om du får dra av de kilometrarna i skatten. På den här sidan http://vero.fi/sv-FI/Personkunder/Reseutgifter/Resor_mellan_bostaden_och_arbetsplatsen%2831734%29 har de förklarat allt väldigt bra hur det går till. Troligen räcker inga kilometrar du kör under tiden för ett sommarjobb till något skatteavdrag, men det kan vara bra att veta för framtida arbetsplatser.
Det där "något med mat" vet vi inte riktigt vad du menade nu, så fråga närmare av förmannen!
Hoppas du blev klokare av det här och fråga mera bara ifall det är något du lämnade att fundra på (fast det hör nog till förmannens arbetsuppgifter att förklara det här så bra för dig att det flyter som det ska ;) )
Och tack för berömmet! Vi gör vårt bästa - även tolkar lagparagrafer när ni behöver det!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och sommarjobbaren/storasystern Angelica