Hjälp! "Slösat" pengar?
08.06.2020
Jag har sparat en hel del pengar och brukar aldrig köpa något åt mig själv. På mitt alldeles eget konto fanns 250 euro, och för att fira sommarlovet och att jag gick ut 9th klassen köpte jag sak X och Y. Nu säger min mamma att jag slösat och borde sälja/lämna tillbaka sakerna!!! Annars tar hon dom.
Man har väll rätt att själv bestämma över vad man köper? Jag tycker att hon int bore göra så och hota mig. Jag är 15 och har sparat skitlänge och inte köpt något utan bara fått saker till jul och födelsedagpresent. Jag tycker inte att det är slöseri om jag vill ha lite saker och kan betala dom. Jag har ju oxå ett annat konto där jag inte kan använda pengar så jag har mer. Och på mitt användsbara konto finns ännu 75e så allt är inte "slösat" liksom.
Hjälp mig jag är rädd att hon tar mina saker och har en fittig ångest nu! anakin.skywalker

Ungdomsinformatör Ida svarar
10.06.2020
Hej!
När man är 15 år så har man rätt att bestämma själv vad man gör med de pengar som man tjänat under t.ex. sommarjobb. När man är 18 år så har man helt och hållet rätten själv att bestämma hur man använder sina pengar – eftersom man är myndig. När jag kollade upp saken så förstod jag det så att pengar som man fått som gåva gäller inte som att man skulle ha tjänat ihop pengarna själv.
Inget blir löst eller bättre av att hota, det håller jag med om. Det vore bra att du pratade med henne om det igen, be henne lyssna på hur du tänkt och förklara varför du köpte sakerna. Förhoppningsvis lyssnar hon, kom ihåg att också respektera henne och hon ska också respektera dig. Eftersom hon hotat med att ta sakerna – vad skulle hon göra med dem? Fråga upp det av henne.
Hoppas det löser sig!
Hälsningar Ida