Intressebevakare
27.03.2018
Hej, jg behöver hjälp att få sar, kan jag själv ta bort intressebeakning bara med egen vilja? I kontraktet står det tills vidare, har varit till läkare idag för att få intyg på att jag ite behöer intressebeakning, men hon sa att hob ska diskutera med soc o blablabla, så jag kan inte själv få bort bevakning utan läkarens diskutioner med andra? Vill helst ha juridisk svar, för att läkaren säger först att "ja,det är du som bestämmer" men sen "men jag måste diskutera med andra" , så fimmiga svar, och advokaten svarar inte heller, eller ger tips. :(
Har haft intr bevakare i 3 år typ och vill inte ha henne mera, men känns som att andra bestämmer över denna frågan. Meow

Ungdomsinformatören Liselott svarar
04.04.2018
Hej Meow!
Nu har jag inte fått svar av någon av våra juridiska experter, men om jag tolkat det rätt, så finns svaret på den här sidan. Jag förstår det så här att antingen gör du, din intressebevakare, magistraten (den myndighet som har utsett en intressebevakare åt dig) eller tex din mamma/pappa eller annan nära anhörig en ansökan om att du ska få sluta ha en intressebevakare. Själva ansökan finns på den här sidan till höger i listan över blanketter, den bilaga vars namn börjar med "Ansökan om upphörande...". Den ansökan ska då skickas in till tingsrätten, som sedan tar ett beslut om du i fortsättningen också ska ha en intressebevakare eller om du kan klara dig utan.
Men oavsett vem som skickar in ansökan till tingsrätten, så måste du och din intressebevakare tillsammans komma överens om att ni ska lämna in ansökan. Därför kan du inte själv bestämma att nu vill du inte ha en intressebevakare mera, utan hon måste också godkänna det. En av poängerna med att man får en intressebevakare är att det ska finnas någon annan som kan göra smarta och hälsosamma beslut åt en när man kanske inte med säkerhet kan göra det själv, så då behöver intressebevakaren nog också tro till 100% att du kommer att klara dig fint utan henne för att hon ska gå med på att sluta som din intressebevakare. Om hon inte vågar tro på att du kommer att klara dig själv, så vore det fel av henne att gå med på att sluta vara din intressebevakare. Varför hon i så fall skulle ha svårt att lita på att du kan ta hand om dig själv, det vet jag ju inte såklart, men jag lovar att hon inte skulle göra något bara för att bråka med dig. Hennes uppdrag är ju att göra ditt liv enklare och tryggare, inte alls svårare.
Så därför måste du prata med henne om du vill att hon ska sluta vara din intressebevakare. Om du på något vis tycker att hon är orättvis eller att ni inte kommer överens, så kanske du kan se om det går att byta intressebevakare till någon annan? Men då igen ska det ske genom en ansökan som ska upp i tingsrätten eller åtminstone magistraten för behandling.
Om en person inte längre har behov av en intressebevakare, så kan tingsrätten befria intressebevakaren från uppdraget. Men för att veta om det finns behov eller inte, så kanske man måste kolla med alla som på något vis är insatta i den här personens liv. En läkare kan ge intyg ifall läkaren tycker att nu klarar den här personen sig själv. Men läkaren kanske inte alls alltid vet tillräckligt mycket om hur den här personens liv ser ut för att med gott samvete kunna skriva ut intyget. Läkaren kanske faktiskt är skyldig att kolla med tex den här personens socialarbetare att personen faktiskt klarar sig?
När en person haft en intressebevakare i 4 år, så kollar magistraten automatiskt ifall man faktiskt behöver en intressebevakare eller inte. Märker de då att det är onödigt för den här personen att ha en intressebevakare, så tar det automatiskt slut utan att man behöver ansöka om det. Så ett alternativ är också att du väntar typ ett år till, så kollar de upp det åt dig.
Jag vet att det kan vara lite svårt att hänga med i byråkratin och att det kan kännas som att andra bestämmer över dig eller till och med vill j*vlas med dig. Men tvärt om, alla de här reglerna finns till för att skydda dig från att fara illa. Din intressebevakare har också som jobb att skydda dig, det får hon betalt för, så tjata på henne bara tills du får svar på allt du undrar.
Hoppas du fick lite hjälp av det här. Prata med din intressebevakare och berätta hur det känns!
kram, Liselott