Pengar...
13.10.2014
Hej! Jag har börjat oroa mig väldigt mycket för min ekonomiska situation... Är studerande och ni vet säkert hur det är. Jag får studie- och bostadsstöd men det räcker inte långt. Har börjat ha stor ångest och tänker på pengar hela tiden. Lever ganska snålt, köper inget extra, utnyttjar studieförmånerna, köper nedsatta matvaror och lägger i frysen, köper inte dyr mat osv. (Jag måste ändå tillägga att jag ändå äter nyttigt och varierande kost) Nu har det gått så långt att jag knappt kan göra något som är "kul", dvs åka och hälsa på någon kompis eller familjen som bor i andra kommuner (bensin kostar, buss och tåg kostar). Går knappt ut på krogen längre även fast det är där man träffar sina jämnåriga för det mesta, går aldrig ut på resteurang eller cafe även om jag ibland skulle vilja. Har funderat på att sluta gå på en arbiskurs som jag verkligen tycker om för det kostar också. Har tagit bort nästan alla nöjen för att de kostar mig pengar, dvs gymkortet rök, spotify rök och jag sa upp mitt tv-abonnemang... Såhär kan jag ju inte leva, utan nöjen! :( Jag kan tänka mig att jobba deltid för att må bättre ekonomiskt men har inte hittat något jobb pga att min finska inte är den bästa. Jag vet att min oro till viss mån är obefogad eftersom jag ju har tak över huvudet, får mat och vatten, kläder så jag klarar mig. Det finns ju faktiskt folk som svälter och fryser för att de inte har några hem. Men jag vaknar ändå med den där klumpen i magen varje dag och får ångest då jag ser att något fattas i kylskåpet :( Orolig
Nuortenelama2

Ungdomsinformatören vid Nuortenelämä.fi svarar
21.10.2014
Hej!
Tack för din fråga! Ja det kan vara kärvt med pengar då man studerar, men det är fint att du är så medeveten om din ekonomiska situation. Uppfattar i din fråga att du vill ha lite råd med att få pengarna att räcka till och eventuellt lite tips hur man skulle kunna spara på utgifterna. Att söka extra arbete är bra och speciellt nu före jul så kan det finnas sk rusningshjälps platser….det lönar sig att söka och inte bara kolla platser som är lediga utan du kan bra sända öppna ansökningar till olika arbetsgivare.
Du skriver att du köper nedsatta matvaror och fryser in osv bra ekonomiskt tänkande! Ett tips kunde också vara att har du kan dela dina mat kostnader med en kompis, eftersom stora förpackningar har ofta lägre kilopris än små förpackningar. Har man ett frys så kan man ju köpa tex köttprodukter i större förpackningar dela på det.
Att samåka är kul har du ngn som du kan samåka tillexempel hem om ni är flera så blir resan billigare. Bor du så att du kan åka tåg till hemorten löns det att hålla koll på olika erbjudanden , för vissa av dem är billigare än med studie rabatt.
Tycker nog att du kan unna dig lite nöjen , det är viktigt att ta hand om sig själv för att man ska orka studera och må bra . En arbiskurs är ju trevligt och du kan se det som en investering för att de kunskaperna är säkert bra att ha . En kväll på krogen behöver ju inte kosta skjortan , det beror ju på vad man köper i krogen.
Jag tycker att du fixar fint din ekonomi och förstår också din oro . Finlandsvenska Marthorna har bra redskap och tips för ekonomin, kolla in dem här http://martha.fi/svenska/ekonomi/vardagsfix/
Ha en bra höst och lycka till med studierna !
Tiina Palonen/ungdomsinformatör / www.reimari.info