Pengar
24.12.2019
Hej! Ja har problem me att spara pengar så fort ja får några så far ja direkt ti närmsta butik å när ja sejr att ja ska SPARA går de max 2-3 dagar så intalar ja mig själv att ja får nya så de gör ingenting om ja köper nåt nu å då har ja ju inga pengar då ja väl behöver dom fö ja har de mesta ja behöver de e mest ja vill ha å ja vill ha metoden, hu lär ja mig spara pengar??

Ungdomsinformatör Ida svarar
27.12.2019
Hej!
Tack för din fråga! Hur mycket pengar får du ungefär i månaden (får du t.ex. månadspeng, veckopeng, lön)? Skriv ner den summar du får i månaden. Sen skriver du ner vad du behöver under en månad. Du behöver inte alltid spara hela summan du får, utan du kan spara en liten del. Istället för att börja med en stor summa, så börjar du med en liten summa och vänjer dig vid att sätta den summan till sparandet. Detta kan ju handla t.ex. om 5 euro eller 10 euro.  Och när du känner att du kan sätta mer pengar till sparandet så gör du det.
Du kan öppna ett sparkonto, som är låst (dvs du slipper inte och flytta pengarna från sparkontot men du kan sätta dit pengar). Du kan köpa en spargris och sätta pengar dit. Du kan be din mamma och pappa förvara pengarna.
Hitta en lösning som du tycker passar dig! När du köper nåt så kan du också ställa dig frågan “behöver jag verkligen det här?”. Du kan också skicka och fråga en kompis, din mamma eller pappa bara för att du ska tänka igenom köpet en extra gång.
Lycka till!
Kram, Ida