Pls vastatkaa
19.01.2018
Är det rättvist att en lärare ställer Wilma på begreppet brist på läxor, även om han inte har märkt Wilmas läxor och vänner visste inte vad som kom. YEES

Ungdomsinformatören Liselott svarar
19.01.2018
Hej YEES!
Menar du att läraren inte hade satt ut på Wilma vilken läxa ni skulle ha och ni inte hade sett den läxan och därför inte gjort den? Och då gav läraren er en anmärkning i Wilma om ogjorda läxor?
Hm, det här är svårt att säga om det är rättvist eller inte. Om läraren hela hösten och i början av det här året alltid lagt ut läxan på Wilma, men plötsligt inte gör det, så då tycker i alla fall jag att det är orättvist. Men om läraren nog sagt till åt klassen att nu kommer hen inte att lägga ut läxan på Wilma, och förväntar sig då att ni ska komma ihåg den själva, så då har han ju varnat er om att han ändrar på rutinen. Då tycker jag att det i och för sig är rättvist om ni får en anmärkning, men att hen ju kanske kunde ha varit lite snäll och gett er en chans till att komma ihåg den nya rutinen. Men prata med läraren om det känns orättvist, hen kanske har en bra förklaring på varför hen gjorde så. Annars så kanske hen kan ändra sig och ta bort anmärkningen.
Hälsar Liselott