samlare
06.06.2015
hejsan! Vet inte om man kan fråga såna frågor som min men jag gör det ändå ;)
Jag undrar om ni vet bra sidor där man kan hitta Iittala och Arabia fater, koppar m.m. Jag har tittat på hobby hall och såna sidor men vill ha tips om flera sidor helst för att se om det finns billigare alternativ. Vill börja samla tills jag gifter mig.
Jag undrar också om ni har några tips hur man ska ha råd med att gifta sig och köpa hus.
Är närvårdare och får lite över 1000 euro i månaden.
tack på förhand :)

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
09.06.2015
Hejsan! Jaa du och många andra utgifter får du i livet än föremål som du vill samla på... Men å andra sidan är du ung nu - du har många år på dej att samla kottar till ditt bo. Gift dej rikt - eller satsa på en kille åtminstone som nu har lite ekonomiskt sinne! Inte en som pengarna bara rinner mellan fingrarna på. En fördel är ju om han arbetar hårt... ;) Du kommer ju nog att komma till mer än tusenlappen i lön vartefter du får erfarenhetstillägg och övriga tillägg.
De flesta har ju nog kallt den enkla lösningen på finansieringen av sitt hem att de lånar pengar på banken. Få har någon annan möjlighet.
Själv samlar jag på en Pentik-serie. Jag skulle nog ha råd att i maklig takt samla nya produkterna åt mej. Men jag samlar dem på Loppisar och via nätsidor som använda. Det är liksom en sport för mej. Känner mej som en vinnare när jag lyckas hitta en använd i nyskick för bara en bråkdel av vad den skulle kosta i nypris! :) Jag köper ofta via Facebook-loppisar och har köpt över hela landet - dock håller jag mej till grejer på max 100€. Alla mina affärer har gått problemfritt. Men det är klart att det kan gå galet och man kan bli lurad! Jag brukar begära tilläggsfoton med namnlapp på privatmeddelande innan jag skickar pengar.
Lycka till! Med vänlig hälsning,  Annika      barnmorska - hälsovårdare