Skuld och studielån
04.11.2014
Hej
Jag har nu problem med min ekonomi, jag studerar på högskole nivå och har egen lägenhet. Pengarna räcker inte riktigt till till allt, men jag håller på att söka något slags kvälls eller helg jobb men har ännu inte lyckats få ett.
Men den fråga som ja tänkte ställa är att, När jag ansökte om studielån från fpa så fick jag ett nej för att jag hade betalningsanmärkning från när jag var i armén, jag undrar nu om det är omöjligt för mig att få ett studielån? Det skulle hjälpa mig grymt mycket att få ta studielån, skulle nog räcka ekonomiskt med det men jag har ändå tänkt jobba lite bara ja hittar ett jobb! Hur tycker ni jag skall gå till väga?
Tack så hemskt mycket!
Foregangarna
Resurscentret Föregångarna svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
06.11.2014
Hejsan vi kollar upp saken med en av våra experter, svaret kommer här under så fort som möjligt.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej!
Tack för din fråga! Du kan trots betalningsanmärkningen beviljas lånegaranti bland annat om det är fråga om en enskild anmärkning som gäller ett litet belopp och om det har förflutit en relativt lång tid sedan du fick anmärkningen.
När man ansöker om lånegaranti för att lyfta ett studielån så kontrollerar FPA om man har en betalningsanmärkning i kreditupplysningsregistret. Där har de alltså fått informationen att du har en betalningsanmärkning, men de vet inte vad saken gäller. Därför lönar det sig att göra en ny ansökan där du berättar mer om den här skulden. Skriv ner vad det är för skuld, när du fick den och vilken summa det handlar om. Berätta om du har betalat tillbaka skulden i sin helhet eller om du har gjort upp en betalningsplan som du klarar av att följa. Skicka med ett kvitto om den är bortbetald, betalningsplan om det finns en sådan eller andra dokument som visar på hur du har gått tillväga med skulden. Skickar du in detta till FPA så omprövar de din ansökan och finns det godtagbara skäl så kan du beviljas lånegaranti trots din betalningsanmärkning. Är det så att skulden ännu finns kvar och du inte har möjlighet att betala bort den så är det troligt att du inte beviljas lånegaranti i nuläget. Men då finns det möjlighet att söka om utkomststöd från socialen vilket underlättar situationen fram tills dess att du har hittat ett arbete.
Ifall du vill du ha mer tips eller hjälp med att formulera ansökan får du gärna kontakta mig på Resurscentret Föregångarna; e-mail: info@foregangarna.fi. Vi på Föregångarna kan även hjälpa dig med allt som rör jobbsökning.
Hälsningar,
Angelica Löfqvist
Resurscentret Föregångarna