2 p-piller på samma dag
06.01.2021
Hej! Jag glömde ta mitt p-piller igår så jag tog det idag, men jag tog även dagens p-piller idag, så nu har jag tagit två p-piller på en dag. Gör man så om man glömmer ta sitt p-piller? Är det farligt? Hittade inget på nätet om det?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.01.2021
Hej,
Om du glömmer att ta ett p-piller så skall du alltid först och främst kolla vad som står i bipacksedeln, den finns också på nätet om du inte har den kvar i förpackningen.
Beroende på vilka piller man äter och var i cykeln man befinner sig kan det variera lite hur man skall göra, och eftersom jag inte känner till detta i ditt fall så kan jag inte uttala mig om vad som är rätt sätt i ditt fall. Men med många p-piller är direktivet det att man skall ta det bortglömda pillret så fort man kommer ihåg det - även om det innebär att man måste ta två på samma dag. Men om det gick nästan ett helt dygn eller mer "över tiden" så måste du skydda dig på något annat sätt de närmaste sju dagarna, t.ex. med kondom. Kom också ihåg att det kan röra till det lite med mensen, så att den inte nödvändigtvis kommer exakt då den brukar.
Så nej, det är inte farligt fast man tar två piller på samma dag - men kolla bipacksedeln för exakta anvisningar nästa gång du glömmer, och skydda dig med kondom om du har sex inom den kommande veckan.
Kram,
Tessi