Åldersgräns för sex
04.10.2021
Hej kan en 16 åring och 14 åring ha sex om man har talat om det med varandra och båda vill ha det? För man är väll byxmyndig när man är 16 men får man ha sex med någon som inte är byxmyndig? En som undrar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.10.2021
Hej,
Skyddsåldern för sex är i Finland 16 år. Lagen om sexuell myndighetsålder finns till för att skydda unga personer, barn, från att bli utnyttjade av äldre personer eller vuxna, eftersom det inte alls är ovanligt att en person på t.ex. 14 år själv kan uppleva att hen är redo för sex - men att man ändå inte har nått den mognad som behövs för att avgöra en sådan sak eller ta i beaktande följderna av att man har sex. Personen som är äldre, d.v.s. den som redan är "byxmyndig" är den som bär ansvaret, därför att hen har nått den ålder då man juridiskt han hållas ansvarig för ett brott.
Det är inte så att alla människor väntar tills de är över 16 innan de har sex, och det scenariot som du beskriver är inte alls ovanligt eftersom åldersskillnaden inte är så stor. Oftast leder det inte till några juridiska följder så länge båda två faktiskt VILL samma sak,  speciellt inte om man mognadsmässigt är på samma nivå. Generellt är det alltså inte någonting man brukar tänka på som ett "brott" att en 16 åring och en 14 åring har sex. Men det är i ert fall - precis som i ALLA fall då nån har sex- viktigt att verkligen vara säkra på att båda vill, försäkra sig om att man använder skydd och hela tiden vara uppmärksamma på varandra. Om man är det minsta tveksam på om man själv eller den andra verkligen vill ha sex så fråga - och om svaret är nej så är det värsta som kan hända att ni får vänta. Jag vet att många upplever det som lite dumt att fråga om någon är säker - men lita på att det kommer att kännas ännu dummare och få betydligt otrevligare följder om det skulle visa sig först efteråt att en av er var osäker från början.
En del som många glömmer bort då det handlar om sex är att man har ansvar för den andra personen även efteråt - t.ex. i form av att man inte berättar vidare saker eller på något annat sätt bryter sitt förtroende gentemot den personen man har haft sex med.
Ta hand om er!
Kram,
Tessi