analsex första gången
29.07.2021
Hur känns det att ha analsex, eller är det säkert att göra? I vilken position skulle det vara säkert att försöka för första gången. :) Hmm

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.07.2021
Hej,
Jag brukar undvika att kopiera svar, men eftersom det är jag själv som har skrivit informationstexten om analsex, och jag fortfarande tycker att den ger bra info så lägger jag in den här.
Vid ändtarmsöppningen (anus) finns väldigt många nervändar, vilket gör det till en erogen zon där det kan kännas väldigt skönt att bli smekt. För många är analsex tätt förknippat med avföring eller smuts, vilket kan utgöra en mental spärr för att kunna slappna av och njuta av analsex. Man måste inte ha analsex, men om man vill ha det så är det inte heller någonting man behöver känna skuld eller skam över. Gör man rätt så är inte analsex mer ohygieniskt än andra former av sex, och medför inte fler risker.
Ändtarmen har två ringmuskler, en yttre och en inre. Den yttre ringmuskeln utgör ändtarmsöppningen, alltså anus. Den är ganska långt viljestyrd, vilket innebär att man kan spänna den eller slappna av enligt önskemål. Den inre ringmuskeln sitter högre upp, inuti ändtarmen, och den är inte viljestyrd. Det innebär att man inte kan bestämma själv om den skall spännas eller slappna av utan den reagerar reflexmässigt t.ex. på tryck. Analen producerar inget eget glidmedel, och slemhinnorna inuti ändtarmen är väldigt känsliga.
Då du skall ha analsex skall du alltså se till att ha glidmedel till hands. Vilket glidmedel man vill använda är en smaksak. Använder man kondom skall man välja ett vattenbaserat glidmedel (som du kan köpa i de flesta butiker eller på apoteket) men använder man inte kondom så kan man använda oljebaserade glidmedel, eller t.ex. kokosolja.
Vid analsex är det väldigt viktigt att man tar det långsamt, och att man lyssnar på sin partner. Då någonting förs in i analen (penis, dildo, föremål) skall det göras med försiktighet. Börja med ett jämnt tryck mot den yttre ringmuskeln. Om ”mottagaren” är avslappnad så brukar den ge efter eftersom den till största delen är viljestyrd. Den inre ringmuskeln som sitter lite högre upp är däremot inte viljestyrd, och därför tar det ca 15-20 sekunder av jämnt tryck mot den för att den skall öppna sig. Analsex skall inte göra ont. Om det gör ont så är det någonting man gör fel.
Man kan inte jämföra analsex på film med hur det går till i verkligheten. I porrfilmer kommer de ofta in väldigt snabbt och hårt, och utan att ta hänsyn till att ge ringmusklerna tid att slappna av. De flesta skådespelare i filmerna har använt bedövningsmedel för att det inte skall göra ont. Bedövningsmedel är ingenting som rekommenderas för att analsex inte skall göra ont - utan istället skall man lyssna på sin/sin partners kropp och ta det försiktigt. Smärta är en viktig signal i kroppen, och då det gäller analsex skall man ta den på allvar. Risken finns att man skadar ringmusklerna om man trotsar smärtan och bara kör på - och det vill man ju inte göra. Ringmusklerna är viktiga, så respektera dem.
Om analsex gör ont, så får man backa lite och ge ringmusklerna tid att slappna av, och sedan får man försöka på nytt. Om man använder en dildo eller analplugg så bör man se till att den har en ”stoppare” i ändan (d.v.s. en bredare kant), så att den inte kan försvinna för högt upp. Om mottagaren är en tjej, och man efter analsexet vill övergå till vaginalt sex så måste man först tvätta fingrarna/penisen/dildon eftersom bakterier som överförs från analen till slidan lätt orsakar infektioner.
Huvudsaken då det gäller alla former av analsex är alltså att man tar sin tid, och att man använder ordentligt med glidmedel. Känns det bra så gör man rätt.
Fråga om någonting känns oklart.
Kram,
Tessi