Är han okej?
17.10.2021
Hej!
När jag började i 8an möte jag en pojke som var året ungre än mig. Jag tog strax intresse i honom, men problemet var att han blev vän med min största mobbare som faktiskt brukade misshandla mig i skolan med att slå mig och annat. Pojken jag tog intresse i hade en annan vän som också värkade trevlig tills min mobbare sa fulla saker om mig till henne och nu ser hon konstigt på mig. Efter några veckor kom pojken till mig och ville troligen bli min vän. När jag frågade honom om han ville gå tillbacka till min mobbare så såg han rädd ut och sa nej. Dagen efter hörde jag när hans vän sa att han inte får vara med mig och efter det har han inte talat till någon. Han sitter bara ensam och om man försökar tala till honom så ignorerar han bara dig. Jag märkte nu efter att min största mobbare också misshandlar honom och hans vän och det var därför han var så rädd att gå tillbacka. Jag gick till skol kurator om detta och jag vet att kuratorn har talat med pojken men efter att han var till skol kurator så kom han inte till skolan efter. Jag vet inte om han blev sjuk men jag är orolig och faktist bryr mig om honom. Jag har inte hans numer men min väninna har, är det konstigt om jag frågar min väninna om numret och skrivar till honom eller? Vad ska jag göra? Orolig

Ungdomsinformatör Kix svarar
22.10.2021
Hejsan!
Tack för din fråga. Så fin du är som bryr dig så om denhär killen! Synd att ni har en mobbare i er skola, att slå någon är ju VERKLIGEN inte okej, inte heller att säga fula saker. Det låter som att ingen egentligen tar mobbarens sida för att de faktiskt tycker om hen, utan mest för att de är rädda för att bli mobbade själva..? På det sättet skulle det kanske vara bättre om ni andra kunde teama ihop er och ta stöd från varandra, och på det sättet ha lättare att inte bry er i mobbaren. Det låter ju lite som att hen vill åt att splittra er för att på det sättet ha mera makt över er, så försök att inte låta det hända.
Jag tycker det är jättebra att du försökt tala med killen i fråga, det låter som att du har gjort allt ”rätt”, fast han av någon orsak har valt att inte svara nu på sistone.
Det är också bra att kuratorn har blivit medveten om situationen med mobbaren. Det är skolans jobb att ta tag i såna här situationer.
Jag kan förstå att du är orolig om killen inte kommit tillbaka till skolan (men kanske han har det nu, ursäkta att det tagit mig en stund att svara). Jag kan tänka mig att den här situationen kanske är lite extra svår för just honom - på grund av hans bakgrund kan det kanske vara extra viktigt för honom att känna sig accepterad och få passa in någonstans. Jag tycker absolut du kan fråga din väninna om numret, det är inget konstigare än att du säger att du är lite orolig för honom och att du skulle vilja skicka och fråga hur det är.
Det kan vara att han har lättare att prata med dig via text än i person. I person i skolan så ser ju mobbaren alla han pratar med, och det kanske därför känns för läskigt att närma sig någon. Vi vet ju inte vad mobbaren kan ha sagt till honom. Så jag tycker absolut det är värt att du skickar. Då känns det ännu mera privat, att ingen ser. Det låter faktiskt som att han är lite rädd i skolan just nu, och så ska det ju inte vara. <3
Sen tycker jag att du kanske kunde prata med den här andra vännen som du tyckte verkade trevlig tills mobbaren kom åt henne. Du kan kanske säga att du tyckte hon verkade så trevlig men sen så ändrade hon mitt i allt? Och fråga varför? Kanske finns där nåt missförstånd som ni kunde reda ut.
Lycka till! Du verkar vara en bra person som tänker så mycket på andras bästa :) Kom ihåg att också tänka på ditt eget bästa så du inte glömmer bort dig själv i det hela!
Kram, Kix