Är jag sexberoende?
04.03.2021
Hej fina ni. Jag måste prata om ett ämne jag skäms över jättemycket så hoppas man är anonym här.
Jag har varit tillsammans med min kille i snart 3 år. Vi älskar varandra jättemycket och jag skulle inte kunna tänka mig ett liv utan honom. Men jag är rädd för att jag är sex beroende. Vi har inte sex lika ofta som förut och vi bråkar också väldigt mycket just nu. Men om vi går en dag utan att ha sex får jag panik innombords. Känns som att vi måste göra det för att det inte kan gå en ända dag utan sexet utan att jag ska tro att han tappar känslor för mig och tycker att jag är ful. Han säger själv att han vill inte för att han antingen tänker på något vi bråkat om eller så är han trött. Men jag klarar inte av att vara utan sex. Jag blir deppig, sur, kan inte göra saker med ett glatt humör.... allt blir bara fel. Förut kunde vi ha sex varje dag flera gånger per dag och jag va ändå kåt i slutet av dagen. Så ni kan ju tänka er hur det är nu när det i värsta fall kan gå 4-5 dagar utan sex. Ibland tror jag inte ens jag vill ha sex.... ibland tror jag att jag vill bara känna mig älskad på ett annat sätt. Svårt att förklara men jag vill känna att något känns skönt och att min kille bara fokuserar på mig och inget annat. Jag vet inte hur jag ska göra längre för det har gått så långt så att jag kollar porr och onanerar själv när min kille inte är hemma. Vilket jag mår så dåligt över för vi håller båda med om att det är väligt sårande för den andra om nån av oss onanerar själva för att vi bor ihop. Men ändå gör jag det. För jag kan inte låta bli. Han säger varje gång jag är kåt och han inte är det att det händer när det händer. Men jag klarar inte av att vänta. Jag vill ha sex hela tiden. Jag kan inte ens mysa med honom mer utan att bli kåt.
Snälla hjälp mig med detta. Kan ni ge mig råd om hur jag ska göra? Kan verkligen inte prata om detta med min kille och jag vill bara kunna lösa detta på nått sätt. Anonym ^_^

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.03.2021
Hej,
Det finns flera olika saker jag tänker på då jag läser din fråga, så svaret kan bli långt :)
För det första. Du skriver att ni har varit tillsammans i snart tre år, och vid det laget är det helt normalt att man inte är lika "på" hela tiden. Det innebär inte att kärleken eller upphetsningen skulle vara slut - utan bara att nyförälskelsen är förbi och har bytts ut mot någonting mer bestående. Men precis som du skriver så kan det också kännas som en förlust eftersom det är skönt att gå omkring och vara nyförälskad och kåt. Det jag vill att du minns är att det ni känner nu inte är sämre, utan en helt naturlig utveckling.
För det andra - det finns flera olika funktioner med att ha sex i ett förhållande, och flera olika funktioner med att ha sex med sig själv. Då du har sex med din partner så handlar det dels om den rent fysiska biten med att tillfredsställa sina sexuella behov, men det handlar även om att mötas och bekräfta varandra. Precis som du skriver " ibland tror jag att jag vill bara känna mig älskad på ett annat sätt", att det primära syftet då inte behöver vara sexuell lust utan behov av bekräftelse och behovet av att ha den andra personen nära och koncentrera sig enbart på varandra. Du skriver att du vill ha sex varje dag - samtidigt som du inte är säker på att du ens vill ha sex alla gånger, och min gissning är att det kanske just nu är hans närhet och bekräftelse du saknar mest, eftersom det att nyförälskelsen har gått över har gjort dig orolig och osäker på var du har honom (och dig själv).
Jag vet förstås inte var dina tankar går, enbart det du skriver. Och i det du skriver ser jag ingenting onormalt eller oroväckande. Jag tror inte att du är porrberoende utan helt enkelt att du känner dig lite vilsen då förhållandet förändras. Det är helt naturligt att man njuter av att känna att ens partner verkligen vill ha en, men samtidigt finns det antagligen massor av saker han gör för att bekräfta dig som inte är sexuella - du behöver bara slappna av och försöka se dem.
Då det handlar om att ha sex med sig själv så är det samma sak där, det kan handla om att tillgodose ett sexuellt behov, men det kan också handla om att ha en lugn stund för sig själv då man ger sig själv lite uppmärksamhet och kärlek. Alla har givetvis rätt till sin egen syn på onani - men eftersom det är jag som svarar på frågan så tänker jag berätta min syn. Jag tycker att det är helt onödigt att tänka på onani som "sårande" för den andra om man onanerar ensam. Varför skulle det vara sårande mot honom att du njuter och tar hand om dig själv??  Som jag tidigare skrev så handlar det inte enbart om att mätta ett sexuellt behov, utan även om behovet av närhet till sig själv - och det har ni båda rätt till trots att ni bor ihop. Det är ju inte så att alla personer som lever i ett förhållande slutar att onanera - eftersom det fyller ett helt annat behov än att ha sex - det är inte samma sak även om det ibland kan fungera som ett substitut. Om du tänker på dig själv - så fast du skulle ha varit hemma och onanerat medan han var borta så skulle du antagligen vara pigg på att ha sex med honom då han kom hem? Och det beror just på det - att det inte är samma sak. Så försök att komma över dina skuldkänslor i detta för de är helt onödiga. Man äger inte varandras kroppar, lika lite som man äger varandras fantasier - men det betyder inte att man skulle ha ett otryggare förhållande för att man onanerar ensam då man vill göra det - snarare tvärtom.
Du skriver att du inte kan tala om detta med din kille, och det tycker jag att är synd. Jag önskar att du skulle slappna av och försöka att tänka igenom vad du känner på ett lugnt sätt och utan att vara rädd. På vilket sätt kan du känna dig sedd och bekräftad utan att det sker genom sex? På vilket sätt kan du bekräfta honom utan att det sker genom sex? Försök att hitta saker ni kan göra tillsammans där du känner samhörighet med honom, inte som ett substitut för sex utan som ett tillägg till ert förhållande.
Som sagt, jag tycker inte att det du skriver låter onormalt utan ganska vanligt faktiskt. Ganska långt bottnar det i de bilder vi har av vad som anses "kvinnligt" och "manligt" (att en "riktig man" alltid skall vara redo). Men precis som i vilken relation som helst så måste du respektera att han inte alltid vill, och det betyder inte att det skulle vara fel på dig eller att hans känslor skulle ha svalnat eller försvunnit.
Långt svar, och jag hoppas att du förstår vad jag menar. Det skulle vara lättare att föra denna diskussion irl än att försöka skriva ner tankarna. Men skriv gärna in på nytt om det är någonting du undrar över. Försök lita på ert förhållande och se hur mycket känslor och tillgivenhet det finns där som inte enbart handlar om sex, då tror jag att du kommer att kunna slappna av.
Många kramar,
Tessi