Att prata
30.01.2021
Hej,
Har på senaste haft jätte svårt med att jag tycker jag pratar för mycket. Jag är jätte rädd att köra över andra och prata för mycket. Har någongång frågat personer om de tycker jag pratar för mycket och ingen säger det. Och de menar att jag ofta pratar om betydelsefulla och intressanta saker och inte bara om mig själv som vissa kan. Men ändå har jag dendär magkänslan som säger mig att jag pratar för mycket... Jag vet inte alls vad jag ska göra åt denna känslan, kan få ångest av att träffa människor eftersom jag är rädd att jag ska prata för mycket och dela med mig för mycket... Vad kan man göra åt detta? Förstår inte alls vad som händer. Aldrig haft dessa känslor. Fundersam

Ungdomsinformatör Kix svarar
03.02.2021
Hejsan!
Tack för din fråga. Det låter som att det här är jobbigt för dig, när tanken liksom ”hakat upp sig” på det här så du inte kan slappna av och låta dig själv ”bara vara”. Jag tycker det är bra att du har frågat dina vänner vad de tycker, då har du gett dem chansen att berätta IFALL det är så att du skulle köra över andra. Här tycker jag att du ska lita på dina vänner, och det som de säger. Skulle de ljuga för dig?
Det jag undrar mest är kanske varifrån den här känslan ursprungligen kommer? Finns det någon som sagt att du pratar för mycket, eller någon som fått dig att känna att du ”tar för mycket plats”? Har någon försökt förminska dig? Försöker du själv förminska dig, och varför? Många frågor som kanske inte riktigt går att svara på, men jag tror problemet du upplever kanske mera sitter i någon sådan upplevelse/tanke/känsla än att det på riktigt skulle vara det att du pratar för mycket. Du har rätt till att ta den plats du tar, och säga det du vill säga. Förstås så ska det inte gå ut över andra så som att du kör över andra, men eftersom du ens tänker på det här viset och är orolig över det så har jag svårt att se dig som en person som skulle köra över andra. Vissa pratar lite mer och andra pratar lite mindre helt enkelt, båda sortens människor behövs. För vissa mer tystlåtna personer kan det till och med vara skönt att någon annan kan ta den platsen.
Ifall du är orolig över huruvida du kör över andra människor när du pratar så kan du försöka ha en medvetenhet om att inte avbryta när någon annan försöker säga något. Du kan också medvetet sätta in en liten tyst ”tankepaus” efter att du har berättat något så att om någon annan vill säga nåt så får de en chans där, och om ingen säger nåt så är det okej att fortsätta. Du behöver alltså inte börja prata mindre, men för precis alla människor oavsett hur mycket de pratar så är det bra att försöka ha lite medvetenhet om ens ”diskussionsteknik” :)
Det är ledsamt att dina tankar kring det här nu verkar göra dig osäker och ge ångest över att träffa människor. Jag kan ge dig ett råd som har hjälpt mig, jag är ju lite äldre än dig och är också en sån som pratar väldigt mycket och kanske inte har så mycket av en ”spärr” av vad jag delar med mig av – helt enkelt för att jag är rätt öppen som person och inte riktigt bryr mig om vad andra vet eller tror sig veta om mig. Som jag ser det så sålänge som jag inte skvallrar om någon annan utan bara talar om mig själv så är det okej. Och då är jag sån att jag anser att om någon stör sig på den jag ÄR – hur jag pratar och så vidare – så då är det faktiskt helt okej om de sållar bort sig själva från min vänskapskrets. Jag behöver faktiskt inte gå hem hos alla, och det finns inget sätt att vara på som skulle kunna please everybody så det är lika bra att man från början bara väljer att vara sig själv :)
Våga äga dig själv och din personlighet, och försök att också göra aktiviteter som du tycker om och får dig att känna dig bra, så att din självkänsla stärks :)
Kram, Kix