Bakteriell vaginos?
26.01.2022
Hej, då jag har sex med min pojkvän och han kommer in i mig,börjar hela mitt underliv lukta så mycket fisk dagen efter, att det är olidligt, går ofta över efter en dusch, men jag kan inte förstå hur en så stark lukt kan åstadkomma. Jag läste på internet och förstod att det är vanligt eftersom sperma har annorlunda pH värde, det stod också mycket om bakteriell vaginos? Tror ni att jag lider av det? Och isåfall hur ska jag gå till väga?
Mvh. Anonym
Anonym
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
28.01.2022
Hej,
Det du beskriver är mycket vanligt, just precis som du googlat fram stämmer, vaginala sekretet och sperman har så olika pH-värden, så när dessa möts kan det bli precis som du beskriver!
Min rekommendation är att du kontaktar en gynekologisk mottagning för att få hjälp med dina besvär - så de kan hjälpa dig att stabilisera pH:t i din vagina. Sen kan kondom vara ett alternativ också; kanske ett tråkigt alternativ när man är ett par och är van att köra utan kondom/skyddar sig på annat sätt - men det kommer nog hjälpa mot lukten efteråt! Så det kan vara en tillfällig lösning under nåt tillfälle kanske eller fram till att du träffat gynekologen! Lycka till!
Kram!
Malin