Berätta för föräldrar om kille
21.12.2020
Hej!
Jag träffade en kille som jag varit tillsammans med i ett år nu. Vi har träffats fysiskt flera gånger. Han bor en bit ifrån just nu, fram till sommaren pga studier, men distansen går ändå relativt bra. För att det ska fortsätta gå bra vill han att jag ska berätta för mina föräldrar nu och jag förstår hans sida och att han vill det, för att det ska bli mer flexibelt och lättare att kunna ses även hemma hos mig.
Jag har aldrig någonsin pratat om killar med mina föräldrar, och de vet inte om honom. Jag vill så gärna berätta men det ä fruktansvärt jobbigt att ta upp ämnet, eftersom det inte är något vi pratat om innan. Jag är rädd för hur de ska reagera, men samtidigt kommer de nog bara att bli glada.. de har ju själva gått igenom detta en gång i tiden.
Hur tar man lättast upp detta för sina föräldrar, hur gör man det så enkelt som möjligt för sig? lo

Ungdomsinformatör Kix svarar
28.12.2020
Hejsan!
Tack för din fråga! Ursäkta att du behövt vänta ett tag på svar, vi har varit lediga några dagar under julen, kanske har du hunnit berätta redan för dina föräldrar men om inte så här kommer svaret!
Jättekul att du har hittat någon som du trivs bra med, grattis, så roligt! <3 Och ett år är ju rätt lång tid att vara tillsammans, så jag kan förstå att det börjar kännas som att det är dags att gå ut mer officiellt med det hela.
Jag tror nog som du säger att de kommer bli glada att du har hittat nån, även om det kaaaan vara de blir lite fundersamma till varför du inte sagt nåt tidigare (men i så fall kan du bara säga att du ville vara säker på relationen innan du berättade).  Du är ju ändå i en vuxen, ”laglig” ålder och allt, så du har självbestämmanderätt över dig själv och vem du vill ha i ditt liv, och det är naturligt att man i din ålder börjar söka någon att dela sin kärlek med – vilket som du så rätt säger, att dina föräldrar har ju också gått genom det själva, kanske till och med i samma ålder :)
Om jag var du så skulle jag passa på att nämna personen när föräldrarna redan var på bra humör, om du är lite rädd för hur de kommer ta det. Du behöver inte säga ”jag har btw en pojkvän vid namn XX” om det känns konstigt att ta upp det så. Det går kanske smidigast att få in det i konversationen genom att du börjar nämna honom vid namn ibland sådär helt vardagligt på ställen där det passar in, typ att ”XX och jag pratade om det där”, tills nån frågar vem XX är och du då kan berätta att han är din pojkvän som du träffat ett tag. Om du känner att du har en bättre relation till din mamma så kan du börja med att berätta det för henne, och om du känner dig otrygg med att säga det till din pappa så kanske hon kan berätta det vidare till honom, om dina föräldrar har bra kommunikation. Ifall de inte kommunicerar så bra så är det kanske bäst att köra samma taktik samtidigt med dem båda.
Oavsett hur de reagerar så tror jag det kommer kännas skönt för dig att få det "out there" och slippa smyga med relationen, du är trots allt en vuxen kvinna som har rätten att bestämma om sig själv :)
Lycka till!
Kram, Kix