BMW ventilationssystem
08.11.2020
Hur ser ventilationssystemet ut inuti i en BMW 325 xi (E 46)? Alltså INSIDAN, nedanför framrutan och under instrumentpanelen. Hittar inga ritningar för just den bilens system :(. BMW

Ungdomsinformatör Kix svarar
Ungdomsinformatör Piia svarar
11.11.2020
Hejsan!
Jag antar att du är samma person som hade tappat ett halsband ner i ventilationen på ovan nämnda bilmodell? Ledsen att höra att ni ännu inte har fått ut det :(
Att hitta ritningar och dylikt har visat sig vara svårt, och vi har tyvärr inte heller lyckats göra det, men vi har talat med en bilmekaniker om saken. Han säger att hur det ser ut där inne och vad man kan göra beror specifikt på var längsmed ventilationen halsbandet har fallit ner. Sen finns det ju också en risk att halsbandet har flyttat på sig inne i bilen, och inte längre är där det har fallit ner...
Om jag förstått det rätt så har halsbandet fallit ner i den där luftventilations-springan som är där vid fönstret? Som riktigt där vid framfönstret? I så fall säger bilmekanikern som vi har talat med att man nog måste öppna upp en stor del av bilen för att få bort det därifrån, och det rekommenderas då inte att man gör det själv, utan att man söker sig till en verkstad.
Men OM det är så att det har farit in i de där runda luftventilationsgrejerna som är mera riktade mot sätena, då har ni en större chans att få bort det själva, om ni vet exakta platsen. Om det har fallit ner på passagerarsidan av instrumentbrädet så kan det lönas att kolla om man når åt att titta där genom handskfacket. Det borde sitta en "platta" där i handskfacket som man man kan skruva bort med några skruvar så att man kommer till det som finns bakom. Utan att veta exakta platsen så är det lite svårt att ge råd om vad som kan göras, och det medför alltid en liten risk att göra såna här saker själva, så tryggast skulle nog vara att föra bilen till en mekaniker om ni vill få ut halsbandet, även om det tyvärr kan kosta en del :(
Hoppas det löser sig! Ledsen att inte kunna bidra med en ritning, vi hittade heller inte nån.
Mvh, Kix och Piia