Byta p piller??
10.02.2021
Hej! Jag har tagit p piller i ett halvår snart. Och de har fungerat ganska bra, men har märkt att jag har mycket mera mensverk än förr, fast jag har mindre mens. Har också märkt att jag är ganska nedstämd och ser negativt på livet.
Kan detta bero på p pillren? Borde jag byta till en annan sort eller blir det bättre om en tid?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.02.2021
Hej,
Det är alltid svårt att veta vilka psykiska symtom som beror på p-pillren och vilka som kan bero på andra saker. Både trötthet och nedstämdhet kan bero på en massa olika saker. Oftast brukar mensvärken bli lättare då man äter p-piller, men givetvis stämmer det inte för alla.  Men eftersom det finns flera olika sorters piller att välja mellan så tycker jag att det är värt ett försök att byta och testa en annan sort.
Kontakta preventivrådgivningen på din hemort och diskutera saken, så tror jag säkert att du kan testa en annan sort istället. Huvudsaken är ju att man inte går omkring och mår dåligt.
Kram,
Tessi