Drömyrket
28.09.2021
Hej! Jag skulle vilja vara med i en film eller serie. Var kan man söka om det. Spelar ingen roll om det är i finland eller i Sverige, eventuellt norge. Var kan man studera på svenska till skådespelare? Klarar man sig utan skådespelar utbildning? Hej där

Ungdomsinformatör Kix svarar
04.10.2021
Hejsan!
Kul att du är intresserad av skådespelaryrket.
Att bli skådespelare är en av de där yrkesgrenarna där en utbildning tar en långt, men inte nödvändigtvis krävs om man har fallenhet för det eller "jobbar upp sig" med övning och tid.
Om du vill studera ämnet här i österbotten så kan man bli scenkonstpedagog vid Novia i Jakobstad, med den utbildningen lär man sig förutom att skådespela också att regissera teater, och att pedagogiskt själv undervisa eller hålla grupper/klubbar som rör scenkonst.
Annars är det nog kanske Teaterhögskolan i Helsingfors som gäller om du vill studera på svenska i Finland.  I Sverige har vi bland annat Stockholms konstnärliga högskola där man kan studera mycket som rör scenkonst och skådespel.
Tåls att sägas dock att det är rätt hård konkurrens om studieplatserna till teaterhögskolorna.
Här på UniArts sida klickade jag också "teater och skådespelarkonst" som alternativ och kollade vilka utbildningar som kom upp, om du klickar på länken så ser du också listan när du skrollar ner.
Det att man studerar till skådespelare (eller nåt liknande) har stora fördelar när man ska in i branschen eftersom man får kontakter. Dessa samma kontakter kan vara de som sen kommer att tänka på en när det är dags att rollsätta en pjäs eller en film. Men som tidigare nämnt så finns det andra sätt, här är en lista på några:
• Börja spela amatörteater, sommarteater, eller revy för att få övning och "känna på" om skådespeleri är nåt för dig. Det finns många i Österbotten. Om du inte vet vad som finns i din nejd kan du fast kontakta SÖU och fråga om de vet om nåt som är på gång i dina trakter.
• Sök som statist till närmaste teater. Jag vet flera fall där någon börjat som statist och sen "jobbat sig upp" till större roller.
• Håll koll på projekt som Film i Österbotten arrangerar, exempelvis Årets Film som visas på October Filmfest. Nu har dock det varit inställt pga corona, men det är en årlig kortfilm som görs under somrarna i Österbotten under olika regissörer. Dit kan man söka som skådespelare (eller till någon annan uppgift) även om man har begränsat med erfarenhet. Jag har själv varit med på en av de filmerna som maskör och hela upplevelsen var väldigt lärorik om hur filmvärlden funkar, så kan rekommendera.
• Håll också koll på Unga Scenkompaniets verksamhet.
• Sök som aktör till alla filmatiseringar i nejden, till alla ställen du kan tänka dig som sätter upp någon form av produktion. Tex radioteater vid Rundradion, julkalendrar, TV-serier eller dokumentärer vid FST5, som statist i någon produktion av bolagen här i Österbotten (kolla med Mediacity vid Åbo Akademi, de borde ha koll) osv. Det kan löna sig att lämna in en "öppen ansökan", så att de när de nästa gång söker tex statister redan har ditt telefonnummer.
• Sen om du googlar lite så kan du också hitta olika casting-sidor där de söker statister/skådespelare, exempelvis den här och den här. Har dock inte testat dem själv.
Lycka till!
Mvh, Kix