Ensam
17.10.2021
Hej decibel!
Det känns som att ingen vill vara med mig. Jag blir alltid utanför ringen om vi står i en ring med mina ”kompisar”. Och när jag pratar så lyssnar ingen och på mig. Och sen där hemma tjatar föreldrarna på att varför kommer inga kompisar alldrig hem till oss eller varför jag är inte med någon på fritiden. Men jag vill/vågar inte säga att ja har inga riktiga kompisar. Är det jag som gör något fel? Anonym

Ungdomsinformatör Kix svarar
22.10.2021
Hejsan!
Tack för din fråga! Ledsen att höra att du upplever dig utanför, sånt är aldrig roligt. Jag tror inte att det är du som gör något fel i den här situationen.
Det jag ska säga till att börja med är kanske inte av jättestor tröst, men jag vill säga det ändå. När man är i din ålder så är det rätt vanligt att man inte har hittat sin ”flock” ännu. De där som riktigt förstår en och som gillar samma typ av grejer som en själv. Det kan ta lite tid, men jag är helt säker på att du KOMMER att göra det (även om det kanske visar sig att det inte är de som du hänger med just nu). Fortsätt att vara dig själv och försök att tro på dig själv och ditt eget värde, i slutändan är det det som kommer att löna sig. Det låter kanske som en dum kliché det där att man ska vara sig själv etc, men jag vet av egen erfarenhet att det funkar. De saker som gjorde mig utanför när jag personligen var tonåring är också de samma egenskaper som gjorde att jag fick massa vänner sen lite senare.
Det man själv kan försöka göra om man känner sig utanför är att jobba med sin egen självkänsla, för att försöka förhindra att den tar allt för mycket stryk av situationen. Dessutom brukar människor med en stark självkänsla ha en bra utstrålning som drar andra människor till sig.
Det är inte alls shysst av dina kompisar att lämna dig utanför ringen eller inte lyssna när du pratar. Är du säker på att du vill fortsätta vara kompis med dem? Det kan ju förstås vara lite knepigt det där också, ibland kan man ju inte välja, för att man ändå vill ha NÅN att hänga med... Även om du fortsätter att hänga med dem du hänger med nu, så kan du ju också försöka ta alla de chanser du hittar att börja prata med människor utanför den cirkel som du nu är i. Detta för att öka din bekantskapskrets, och kanske hitta någon som behandlar dig bättre. Om du har något skilt intresse (eller känner för att ta upp ett nytt intresse) så kan du kanske gå med i någon grupp på fritiden, för att hitta helt nya vänner? Kanske någon som inte ens är från din kommun, någon som inte vet vem du är från förr?
Om du vågar så kan du också ta det du känner till tals med de andra i ditt kompisgäng, men jag kan förstå om det känns för läskigt att säga. Jag tänker bara att ibland är det bra att kommunicera om såna här saker, för ibland tänker inte folk på hur andra kan uppfatta det de gör. Alltså att ibland förstår inte folk att de lämnat någon annan utanför.
Du behöver inte berätta åt dina föräldrar om situationen om du inte vill, men jag tror ändå att de skulle uppskatta om du gjorde det. De frågar sådär antagligen för att de är lite oroliga och vill att du ska kunna berätta om det är nåt. Om du mår dåligt av läget så skulle jag också rekommendera att du far och pratar med exempelvis kuratorn, bara så du får lättat på hjärtat. Det är jobbigt att behöva gå runt och tänka på de där grejerna ensam.
Jag hoppas situationen blir bättre snart. Lycka till och kom ihåg att du är värdefull precis som du är <3
Kram, Kix