Flytningar
24.11.2020
Hej! Jag besväras av ganska mycket flytningar. Jag kan inte använda trosskydd varje dag eftersom de torkar ut mina slemhinnor så det börjar klia, men jag vill inte heller gå utan eftersom flytningarna smutsar ner mina trosor och gör att jag konstant känner mig fuktig och luktar unket mellan benen. Hur ska jag göra?
Brukar ibland smörja in mig med matolja, men orkar inte göra det hela tiden fast det kliar. Jobbigt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.12.2020
Hej,
Jag kan förstå att det känns jobbigt. Precis som du skriver så skall man inte använda trosskydd hela tiden - just för att det torkar ut allting och då måste slidan producera ännu mer fukt. Du är också långt ifrån den enda tjej som upplever detta problem - det är rätt vanligt men talas inte så mycket om just för att många upplever att det är genant.
Det första du måste fundera på är om det kan röra sig om en könssjukdom eller en infektion. Om du har haft oskyddat sex så borde du testa dig för könssjukdomar. Då kontaktar du hvc eller talar med din skolhälsovårdare som kan lägga remisser till provtagning. En infektion är inte alltid så lätt att känna igen eftersom symtomen kan vara väldigt lika de man får av torra slemhinnor, men om dina flytningar t.ex. är vitaktiga - tjocka och gryniga, eller om de är gul/grönaktiga och luktar illa så bör det kollas upp. Då kan du också kontakta hvc eller tala med din skolhälsovårdare.
Men om vi antar att dina symtom beror helt på torra slemhinnor och/eller att bakteriefloran är fel i underlivet så kan vi försöka påverka saken genom följande:
• Gå till apoteket och köp mjölksyratabletter som du äter enligt föreskrifterna. De påverkar hela din kropp även om du tar dem via munnen.
• Du kan även köpa mjölksyratabletter som du tar via slidan (t.ex. Vagisan, Vagi-Care eller Vagi-C.) Då lägger du in en vagitorie till natten innan du går och lägger dig.
• Det finns även fuktgivande gel som känns bra då huden i underlivet är irriterad (t.ex. Aco Intimate Care Soothing Cream). Den kostar ca 10euro på apoteket.
• Sov helt utan trosor, och gå gärna utan trosor så mycket du kan då du är hemma. T.ex. så att du har lösa pyjamasbyxor och ingenting under. Då hinner underlivet andas lite och lugna ner sig.
• Använd bara trosor av bomull, inte syntetmaterial. Bomull andas bättre.
• Undvik att använda väldigt tätt sittande byxor.
• Tvätta dig aldrig med tvål i underlivet. Inte heller tvål som utger sig för att vara anpassad för underlivet. Vanligt vatten räcker och bara en gång om dagen.
• Undvik att ta bort allt könshår eftersom det gör att temperaturen stiger i underlivet vilket leder till att fel bakterier kan få fotfäste där.
• Tvätta dig alltid efter sex och lägg gärna av "Aco Intimate Care Soothing Cream" för att hjälpa underlivet att återhämta sig efter sex. I all synnerhet om killen får utlösning i dig.
Det är ganska många råd, och tyvärr ger de inte någon omedelbar effekt, men om man försöker följa dem så långt det går så ger de på sikt ett gladare underliv. Men om du trots dessa inte tycker att det sker någon förändring så tycker jag att du skall boka tid till en preventivrådgivning och diskutera saken där.
Kram
Tessi