Förhud och kondom
10.09.2021
Hur får man på en kondom ifall man har lång förhud som nästan alltid går tillbaka över ollonet när man inte drar huden bakåt? Det går mycket lättare ifall man lyfter kondomen över den tillbakadragna förhuden, istället för rullar den, men har det en negativ inverkan på kondomens skydd? Och är det ok att förhuden kan röra på sig under kondomen, eller har det också en påverkan på hur bra skydd kondomen ger?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.09.2021
Hej,
Förlåt att du fick vänta så länge på svar.
Risken finns att om förhuden inte dras tillbaka ordentligt då du trär på kondomen så kommer du att behöva skapa mer friktion för att uppnå samma känsla av att förhuden fram och tillbaka över ollonet (som det alltså går till då du är utan kondom) vilket gör att det blir större påfrestning på kondomen och att den då lättare går sönder. Med andra ord fungerar kondomen bäst om du drar förhuden tillbaka så mycket som möjligt för då lägger sig kondomen som en yttre hud ovanpå penisen och den kommer att röra sig enligt hur din förhud rör sig. Det kanske låter krångligt, men det är inte så lätt att förklara. Det jag menar är att det är bättre om förhuden rör sig "med" kondomen än att den slipper o röra sig under kondomen, om du förstår skillnaden?
Om det känns som att de kondomer du har använt inte sitter riktigt bra så kan du alltid testa en annan typ av kondom som spänner på ett lite annat sätt. T.ex. RFSU:s "Profil" som spänner åt mer just nedanför ollonet kanske skulle sitta bättre? (Men jag vet ju inte heller vilka kondomer du brukar använda så det är möjligt att jag är helt ute och cyklar.)
Kram,
Tessi