Fråga till Kix 3
03.12.2020
Hej,
Jag vill också säga att jag också har fantiserat om att nån annan av mina vänner blir utsatt för mobbning. Så jag står upp för dom och löser problemet. Det kan vara att jag tänker på om min vän blir utsatt eller grovt mobbad så går jag in o löser det genom att säga emot eller att slå någon av dom som mobbar. (Det här med att slå någon är något jag inte skulle göra i verkligheten såklart)
O då gissar jag på att det också är bra ? Ant

Ungdomsinformatör Kix svarar
07.12.2020
Hejsan!
Jo det här är också normalt och bra/neutralt. Det hör antagligen under det där samma som jag nämnde tidigare, att det kan vara ett sätt att återta känslan av kontroll över saker som har hänt, genom att vrida på saken på olika sätt i ens huvud och titta på den ur många vinklar. Samtidigt kan det vara ett sätt för huvudet att göra upp en ”handlingsplan” ifall man kommer i kontakt med saken på ett eller annat sätt igen. Ett mindre konstruktivt sätt att ”lösa” det här skulle exempelvis vara att själv bli den som mobbar. Men du har valt att inte gå den vägen, utan istället förbereder ditt huvud dig på att bli ”försvararen”, så det är ju jättefint :)
Du behöver inte heller känna dig dålig om du fantiserat om att slå någon, det är naturligt att känna att det är nåt man vill göra när någon är elak, och det är okej att låta sig känna alla känslor och att tankarna vandrar till olika scenarion. Det framkommer ju i det du skriver att du kan särskilja på fantasi och verklighet, och att bara för att man fantiserar om nåt så betyder det ju inte att det är nåt man skulle göra på riktigt :)
Ha det bra!
Kram, Kix