gravid???
10.01.2021
Hej, jag är 15år! Jag hade oskyddat sex för ungefär 15 dagar sen (27 dec), jag har börjat må sämre och skulle fått mens den 6 jan men jag fick istället ”mens” den 31dec, min mens är inte direkt regelbunden så var ju inte så förvånad först, men mensen har vart brun, typ geléklumpig, och har haft den i 11 dagar, har läst snart allt om graviditet och får bara mer och mer panik, vill verkligen inte vara gravid, vet inte hur jag ska berätta det för mina föräldrar isåfall, har även redan mycket problem med magen o så, och den 8 jan så mådde jag väldigt illa på morgonen och spydde (jag spyr väldigt sällan) jag behöver verkligen tips och råd! anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.01.2021
Hej,
Om du nu har haft mens i 11 dagar så är det osannolikt att du skulle vara gravid, eftersom en så långvarig blödning snarare skulle vara ett tecken på missfall.
Eftersom du stressar och mår dåligt över saken så skulle det bästa vara att du helt enkelt testade dig så kan du slappna av sedan. Oskyddat sex är givetvis alltid en risk, men på basen av det du skriver så tror jag att dina symtom beror mer på att du har ångest över att vara gravid. Med tanke på att du hade sex den 27:de och började blöda den 31 så är det inte heller sannolikt att du hade ägglossning då (vilket är en förutsättning för att man skall bli gravid.). Det går givetvis inte att säga med säkerhet men jag tror att du oroar dig i onödan.
Testa dig, så vet du om din rädsla är befogad eller inte. Om du inte är gravid så skall du skydda dig bättre i fortsättningen så undviker du denna stress. Och OM du skulle vara gravid så kontaktar du en ungdomsmottagning så hjälper de dig. Det ordnar sig.
Kram,
Tessi