Hatar ordet Penis
08.09.2021
Hej! Jag hatar när någon säger ordet penis. Kan det bero på att jag är lesbisk eller något slag av gay? Eller tycker jag bara inte om ordet. Jag har själv ingen kille just nu men jag gillar en. Är orolig att skaffa kille för jag vet inte om jag gillar hans penis. Kanske jag bara hatar ordet men inte själva penisen. En rädd tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.09.2021
Hej,
Jag kan relatera din din fråga eftersom jag minns att jag själv tyckte att alla liknande ord (penis, slida, klitoris, menstruation osv osv) var obehagliga. Jag tror inte att det beror på att du skulle vara lesbisk utan helt enkelt om att man tycker att orden låter töntiga och obekväma.
Till stor del tror jag att det är sådant som går över med åldern. Men det är ju helt okej att söka efter ord som känns mer bekväma för dig. Om du hellre kallar det för snopp eller kuk så är det helt okej. Det beror också mycket på sammanhang.
För mig personligen använder jag ordet penis eftersom det är den termen man brukar använda inom hälsovård/sjukvård och den inte är så sexualiserad. Jag tycker t.ex. att det skulle vara jättekonstigt om en sjukskötare eller läkare skulle kalla det för kuk i diskussioner med personer i din ålder. Men det är ju min egen åsikt så andra kan tänka helt annorlunda.
Sen är det en helt annan sak att man kan känna sig blyg för att se den andra personens könsorgan - eller t.o.m. tycka att det känns otäckt. Då tycker jag att det är ett ganska enkelt tecken på att man inte ännu är redo för det utan att man skall vänta. Oftast går det så att nyfikenheten tar över sedan då det är dags.
Sluta stressa.
Kram,
Tessi