Hela tiden kåt
18.11.2020
Hej! Jag väldigt kåt i tonåren från 12 till 17 års åldern, men sedan avtog det. I ett par år trodde jag redan att jag var asexuell. Nu är jag plötsligt jättekåt igen precis som om jag var 13 år. Vad kan det bero på? Jag börjar bli lite trött på att jämt vara kåt. Kan man minska den på annat sätt än att runka? Vill ju inte bli runkberoende, för runkande kan man väl bli beroende av pga endorfinerna.
Är oskuld och har aldrig dejtat. Kåtbocken:D

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.11.2020
Hej,
Det låter helt normalt det du skriver. Den sexuella driften kan variera väldigt mycket från en period till en annan, och det är nästan vanligare än att den jämt skulle vara på topp och kännas med samma intensitet hela tiden. Försök att tänka på din lust som en kraftkälla istället för ett problem, eftersom det också är den lusten som gör att man börjar skapa relationer och intressera sig för andra. Antagligen kommer du att märka att lusten även i fortsättningen kommer att variera från en period till en annan.
Jag tror inte att du behöver vara orolig över att du skulle bli beroende av att runka. Då det handlar om att runka, eller om sexuella handlingar så blir det egentligen ett problem i det skede du känner att handlingen börjar begränsa ditt liv (så att du bara ligger hemma och runkar) eller om att runka är det enda sättet du har att hantera motgångar eller problem. Så bara för att du nu just känner extrastor lust eller runkar ofta så tycker jag inte att det låter som ett beroende.
Kram
Tessi