Hpv
28.08.2021
Hej, har en av hpv virusen som ger vårtor, så måste testa mig för livmoderhalscancer var 5e år... Min fråga som ja inte riktigt hittar svar på någonstans är: smittar jag endast andra med viruset när jag har själva vårtorna?
Har just blivit singel så vill ju inte smitta andra såklart. Har inte haft vårtorna nu på ca ett halvår. Missen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.09.2021
Hej,
Anledningen till att det är så svårt att hitta ett rakt svar på det är att det egentligen inte finns något rakt svar på frågan. Sannolikheten att du skall smitta någon annan är större då du har aktiva vårtor - men risken finns att du kan smitta andra även då du inte har ett aktivt utbrott. Det är därför man idag rekommenderar hpv-vaccin, och givetvis att man använder kondom vid tillfälliga kontakter eftersom det även skyddar mot andra sexuellt överförbara sjukdomar. Det man idag vet är att väldigt, väldigt stor del av människorna är bärare av hpv-viruset även om de aldrig någonsin har vårtor. Så om man har haft flera sexualpartners och inte har skyddat sig alla gånger så är sannolikheten stor att man är bärare. Därför är det mycket möjligt att människorna du träffar redan bär på smittan, men jag tycker ändå att det är bra att vara rakt på sak och berätta att man är bärare - och att använda kondom.
På sätt och vis skall du se det som en positiv sak att du faktiskt fick vårtor (även om jag fattar att det inte känns så) eftersom det gör att man regelbundet går och kollar upp saken med papa-prov och på så sätt skulle man snabbare märka det OM någonting skulle vara fel. Men att ta papa-prov vart 5:te år är helt normalt, så det är någonting alla borde göra - inte bara de som har konstaterad hpv.
Ta det lugnt. Det att vi vet att du är bärare av hpv ändrar inte på vem du är, det bara en rent praktisk detalj. Du kan fortfarande njuta av sex och som jag redan skrev så är majoriteten bärare av viruset - bara att de inte vet om det själva.
Kram,
Tessi