inga bröst
14.02.2021
hej jag är snart 15år och är helt platt jag har inga bröst. Är det normalt alla i min skola har stora bröst men inte jag. Och alla kommer se på sommaren när jag är och simmar att jag är helt platt. kan man få större bröst på nått sätt ja

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.02.2021
Hej,
Det är helt normalt att inte ha utvecklat bröst ännu i din ålder, och även om jag vet att det kan kännas som att "alla andra" har stora bröst så är det inte så. Puberteten sker i väldigt olika takt för olika personer och mot helt egna mål, för vissa börjar förändringarna snabbt medan det tar längre tid för andra. Alla ser inte likadana ut som tonåringar - och inte heller som vuxna. Det att dina bröst inte är lika stora som någon annans betyder inte att du skulle vara mindre kvinnlig eller attraktiv.
Hur stora brösten kommer att bli beror till stor del på de gener man har. Om alla kvinnliga släktingar har stora bröst så är det mer sannolikt att man själv också kommer att få det, men trots det så finns det ju skillnader. (Man har t.ex. sällan exakt likadana bröst som sina systrar). Till en del handlar det också om miljö, d.v.s. hur mycket du tränar eller vad du äter.
Det finns egentligen ingenting man kan göra för att få brösten att växa snabbare eller mer. Det bästa du kan göra är att äta, sova och röra på dig lagom mycket. Men det viktigaste är att du försöker se det vackra och unika i just dig. Det är inte meningen att alla skall se likadana ut, och det som påverkar mest hur andra människor uppfattar oss är den utstrålning vi har - inte storleken på våra kroppsdelar. Så om du själv utstrålar att du är trygg i din egen kropp och att du tycker om den så är det så andra människor kommer att se dig. Så försök att värdesätta din kropp och komma överens med den, för det är SÅ mycket viktigare än vad någon annan tycker och tänker om den.
Kram,
Tessi