inte tagit ppiller
14.11.2020
om jag inte tagit minipiller azalia på 10 dagar och har oskyddat sex finns det risk för graviditet? det kan ju ta lång tid innan äl kommer igång

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.11.2020
Hej.
Ja, om det är 10 dagar sedan du tog dina minipiller så finns det risk för graviditet om du har oskyddat sex. Hur snabbt den normala menstruationscykeln kommer igång då man slutar med hormonella preventivmedel är väldigt individuellt, och det är ingen garanti att ägglossningen upphör då man äter minipiller (jämfört med p-piller) eftersom de inte fungerar på samma sätt.
Så om du har sex måste du skydda dig på något sätt, och om du redan har haft oskyddat sex så rekommenderar jag att du tar ett akut p-piller.
Kram
Tessi