Jag körde en tractor
10.09.2021
När jag körde en tractor idag fast min farsa sa att jag inte fick om han inte var där. Jag körde den in i vattnet. Jag är rädd att min farsa kommer bli arg. Vad ska jag göra? Ella

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.09.2021
Hej,
Som ung tror jag inte alls att det är unikt att föräldrarna förbjuder en att göra någonting - och så gör man det ändå. Det är nog en del av hela processen i att mogna och bli mer självständig att tycka att man klarar av att göra saker. Men det man kanske kan komma ihåg är att det oftast finns en anledning till varför man blir ombedd att inte göra någonting. Som ett exempel så är det ju inte för att vara elaka som föräldrar säger åt sina barn att inte springa med saxar eller leka med knivar - utan helt enkelt därför att vuxnas sinne för konsekvenstänk är mer utvecklat och att man som vuxen ser risker som unga personer inte nödvändigtvis ser.
Så det fanns antagligen en anledning till varför din pappa inte ville att du skulle köra traktorn då han inte var där. Och det du känner just nu är antagligen delvis ånger över att du gjorde det ändå och dåligt samvete för att du dessutom körde den i vattnet. Han har ju rätt att bli arg - eftersom traktorn inte är din. Men oftast brukar inte föräldrar vara så långsinta eftersom de känner sina barn. Så försök att be om förlåtelse och vänta på att situationen lugnar ner sig. Det viktigaste är nog att du inte gör om det.
Tessi