Jag ser ingen chans att få en flickvän
23.12.2020
Hur ska ja göra för att få en flickvän om ja har bara 3 vänner som är lika som jag, går sällan ut. Jag har fått nog av att inte ha någon att dela sina känslor med, jag är inte tillräckligt nära mina 3 vänner för att vara bekväm att göra det. Jag är väldigt opopulär också. Jag tvivlar på att det finns något speciellr "trick" man kan göra för att det ska vara lättare men jag hoppas endå. Anonym
Nikki
Ljudtekniker Nikki svarar

Ungdomsinformatör Kix svarar
28.12.2020
Hejsan!
Tack för din fråga. Det är förståeligt att du vill ha nån att kunna dela dina känslor med. Som du säger så finns det inget direkt ”trick”, men vi ska försöka ge några råd på vägen i alla fall!
För att kunna hitta någon så behöver man ju först få kontakt med någon, så fundera på var och hur du skulle kunna ta kontakt med en tjej (helt obekvämt är det väl sällan, men fundera över dina möjligheter). Har du några hobbyn eller intressen till exempel, där du kunde få kontakt med någon som gillar samma grejer som du? Då har man ju automatiskt lättare att hitta saker att prata om i början när man lär känna varandra.
Ifall du inte är så populär där var du bor så kanske du kunde söka dig lite utanför den närmaste kretsen, där folk vet mindre om vem du är från förr, så att du liksom får en ”clean start”?
Det du inte ska göra är att låtsas vara någon helt annan än du är. Ärlighet varar längst :) Men självförtroendet kommer inifrån, så passa på att ta dig tid att bygga upp dig själv bit för bit så att du känner dig bekvämare i dig själv. Var snäll mot dig själv och vet att du duger och är bra. Om du vet det så kommer du antagligen vara attraktivare utåt också, eftersom god självkänsla och självrespekt uppfattas som attraktivt av de flesta.
Övning ger färdighet, och du kan börja öva på att ta kontakt med tjejer - utan press på att det ska leda till nåt. Det kommer hjälpa dig den dag som du verkligen hittar nån du vill ha kontakt med. Varför inte utmana dig själv med att våga ta någon sorts kontakt med en tjej i veckan? Sedan öka utmaningen när det börjar kännas mer bekvämt? Menar inte nödvändigtvis att ragga på nån, utan i början kan det bara vara att våga le åt någon söt tjej på stan eller nåt sånt. Eller om du ser någon tjej (antingen irl eller på social media) göra nåt du också gillar så kan du säga/skriva nåt till personen om det, typ ”den där boken har jag också läst, jag gillade den, vad tyckte du”.
Du säger att du inte går ut så ofta (och det är heller inte möjligt nu med corona) men idag är ju internet en bra plats att få första kontakten till någon. Om du brukar hänga på olika forum så kan du ju där som en början öva på att prata med tjejer, som sagt inte nödvändigtvis för att söka flickvän, men mer som övning för att bygga på självförtroendet (och om du får nya vänner på köpet så skadar ju inte det heller liksom). Bara du får en början på det här så kommer det gå lättare vart efter, också för att man märker att om man inte får ett svar tillbaka (typ att en person inte ler tillbaka till dig eller svarar på din kommentar) så är det faktiskt inte hela världen det heller.
Ha dock som huvudregel att alltid vara lyhörd för om en tjej visar att hon inte vill prata med dig, då behöver du respektera det och lämna henne ifred.
När det gäller komplimanger så kan det vara ett bra sätt att visa att man är intresserad av nån, och här kan det vara bra att veta att tjejer ofta får komplimanger för nåt som har med deras utseende att göra. Om du vill sticka ut lite mera ur mängden så prova ge komplimanger för något annat, typ att hon har bra humor, är smart, att du gillar hennes musiksmak, eller nåt annat sånt (så länge som det är sant). Det får en person att känna sig mera sedd på djupet. Ett annat bra sätt att visa att man är intresserad av nån är att ställa frågor till dem, exempelvis om hur deras dag har varit, och sedan beroende på vad de säger ställa följdfrågor till det. Gärna så kallade ”öppna frågor”, alltså såna som inte bara har ”ja” och ”nej” svar.
Du är ung ännu och med tiden kommer det nog dyka upp nån bara du fortsätter hålla ögonen öppna och har tålamod :) Våga tro på dig själv, våga söka kontakt, det finns garanterat någon för dig där ute!
Lycka till!
Kram, Kix & Nikki