Kan en 15-åring vara tillsammans med en 18-åring?
22.01.2021
Hej jag är en tjej på 15 år som har blivit kär i en kille som är 18 år men fyller 19 snart. Han har även sagt han gillar mig. Kan det funka? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.01.2021
Hej,
Det finns ingen lag som säger att man inte skulle få sällskapa med en person som är 18 trots att man själv är 15. Det lagen däremot säger är att man inte får ha sex. I Finland är skyddsåldern för sex 16 år, och anledningen till att det finns en sådan lag är för att skydda unga personer från att bli utnyttjade av vuxna. Lagens syfte är inte att förbjuda er kärlek, utan att hålla dig trygg.
Det är inte ovanligt att tjejer förälskar sig i killar som är flera år äldre, och det beror ofta på att tjejer i din ålder är lite mognare än sina jämnåriga killar. Så emotionellt och intellektuellt är ni antagligen på ganska samma mognadsnivå trots er åldersskillnad.
En av "riskerna" med att ha ett förhållande med en person som är äldre, eller mognadsmässigt på en annan nivå är att det kan hända att förväntningarna på förhållandet är olika. Det är möjligt att personen som är äldre antar att sex är en naturlig del av förhållandet - medan personen som är yngre inte upplever det likadant. Problemet blir då att det ofta är den yngre personen som ändrar på sin inställning för att vara "till lags", och kanske går med på sex trots att de egentligen inte känner sig redo för det. Men oavsett hur det går till så är det  ALLTID personen som är över 18 som är ansvarig för det som händer, även i de fall där båda två har varit helt med på att ha sex.
Du skall följa det som känns rätt för dig. Om du vill lära känna honom bättre så skall du göra det. Det finns ingenting som säger att det inte skulle kunna lyckas bara för att han är äldre än dig. Men precis som i vilket förhållande som helst så är det bra om man kan tala öppet om saker,  så kanske du först och främst borde fundera tillsammans med honom på vilka eventuella problem er åldersskillnad kan innebära - och hur ni i så fall hanterar dem. Jag tror att om båda två verkligen vill få någonting att fungera så har det väldigt goda förutsättningar att göra det.
Lycka till!
Kram,
Tessi