Mens
17.10.2021
Jag har mens och på gympan så ska vi simma. Det är första gången jag använder tampong och jag är jätte osäker om jag kommer blöda igenom. Kommer inte tampongen bli blöt i vattnet och åka ur? Ska det göra ”ont” att stoppa i en tampong första gången? Hur ska jag göra i duschen? Hälp mig!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.10.2021
Hej,
Det kan vara lite knepigt att använda tampong i början, mest för att man kan känna sig osäker på att den är rätt placerad och orolig att den kunde glida ur. Det är ju möjligt att ni redan har haft er gymnastiktimme och att svaret kommer för sent men jag kan ändå ge några tips.
Försök att vara så avslappnad som möjligt då du för in tampongen. Om man är nervös så spänner man sig i allmänhet mer och då kan det vara smärtsamt, men om tampongen sitter "rätt" inuti slidan så känns den inte speciellt mycket. Vid behov kan du lägga lite vaselin på toppen av tampongen så glider den lättare in. Sitt på toaletten, sitt på huk eller stå bredvid toaletten med ena foten uppe på toasitsen så är det lättare att få in tampongen. Tampongen är på så sätt "säker" att jag inte tror att du behöver oroa dig över att du skulle blöda igenom.
Antagligen kommer tampongen att suga i sig vatten då du simmar, men det är ingenting du behöver oroa dig över för det kommer också att göra att den hålls på plats snarare än att den åker ut. Dessutom gör det att det är lättare att ta ut tampongen om den inte är "torr".
Tampongen syns inte så det är ingenting du behöver göra någonting speciellt åt i duschen. Du kan försöka lägga snöret på ett sånt sätt så att det inte hänger så långt ner om det gör dig obekväm.
Övning ger färdighet även då det handlar om användning av tampong.
Kram,
Tessi