Mens?
24.02.2021
Hej!
Jag äter p-piller och är på sista veckan före mina sockerpiller som då ska släppa fram mensen. Har ungefär 5-6 kvar innan jag förväntas vänta på mensen men märkte nu att jag hade bruna/röda fläckar i trosan. Har inte varit med om det förr och hinner skrämma upp mej själv med massa saker. Borde jag börja äta sockerpiller direkt imorgon och förvänta riktiga mensen eller äta klart hormonerna? Är så rädd att det ska vara något annat när det annars inte förr hänt.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.02.2021
Hej,
Du skriver ingenting om hur länge du har ätit p-piller, men även om du skulle ha ätit dem i flera år så kan man få mellanblödningar och det betyder inte att någonting är fel. Så länge du har tagit dina p-piller alla dagar som du borde (förutom sockerpillren då alltså - det är ingen skillnad med dem.) så finns det ingen anledning att tro att du skulle vara gravid.
Då man äter p-piller så har man ingen ägglossning, vilket gör att det inte finns något ägg som kan bli befruktat och fastna på slemhinnan i livmodern. Därför finns det ingen anledning att tro att blödningen skulle vara en nidationsblödning.
Ät klart dina piller som du skulle göra i normala fall, och sedan tar du pausen (sockerpillren). Om det skulle börja upprepas varje månad att du får mellanblödningar så kan du kontakta preventivrådgivningen och fundera över huruvida du borde byta piller till en sort som har en annan hormonsammansättning. Men det beror också på hur länge du har ätit din nuvarande sort, om du nyligen har börjat så kan det vara frågan om en övergående biverkning.
Följ med situationen och oroa dig inte, se bara till att du tar pillren enligt föreskrifterna.
Kram
Tessi