Mens och p-piller
17.08.2021
Hej!
Jag har haft mens i ca. 2 år. Jag har kraftiga blödningar (tycker jag iallafall). Mycket mensvärk också och därför äter jag ca. 4 burana (400g/tablett) per dag.
Mensen varar ungefär 6 dagar och mellan mensen är det 30-40 dagar.
Jag mår väldigt dåligt under mensen, jag är rädd för att blöda igenom och jag kan inte planera något under dagarna då jag har mens. För att jag är rädd för att blöda igenom osv.
Jag har nu längre tid funderat på p-piller. Men jag vill veta mera hur de fungerar. Hur länge tar det innan dem börjar fungera påriktigt? Jag vill inte använde p-piller som preventivmedel utan som en hjälp för att minska och kontrollera min mens och mensvärk. Kan mensen bli värre då man börjar använda dem?
Är det bra att berätta för mamma om man skall börja med p-piller? Ska man veta vilka sjukdpmar man har eller har haft för att kunna få p-piller? Vad skall man veta före man går till hälsovårdaren i skolan?
Kan ni berätta mer hur p-piller fungerar? Skall jag berätta för mamma? (Berättar andra ungdomar för sin mamma om p-piller?) Rädd för mens
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
19.08.2021
Hej,
Du kan, precis som du själv skriver, börja med p-piller just för att du önskar mer regelbunden mens, mindre mängd mens och mindre mensvärk. Du kommer också få hjälp med att börja med just det p-piller som är bäst för just det ändamålet du önskar. Så när du berättar varför du önskar börja, kommer den yrkesperson du träffar skriva ut de p-piller hen tror skulle vara bäst för just dig, där även din anamnes tas i beaktande. Anamnes betyder - ifall du har sjukdomar sedan tidigare, om någon i din närmaste familj haft blodpropp etc. Så dessa saker är bra att veta när man går till hälsovårdaren. Du behöver inte vara orolig eller nervös inför besöket, hen du träffar kommer hjälpa dig att ta reda på det du behöver veta för att börja, och de allra flesta frågorna handlar faktiskt bara om dig och vad du önskar.
Jag brukar alltid rekommendera att man berättar för sina föräldrar att man börjar med p-piller. Många ungdomar berättar för sina föräldrar, ja. Livet blir mycket lättare då, då behöver du inte smyga runt med dem. Då kan även dina föräldrar hjälpa dig att betala dem, om det behövs. Samt får de vetskap om din jobbiga mens som du lider av. P-piller är faktiskt det bästa och även första hjälpen mot besvärlig mens, och det brukar ta ca 1-2 månaders användning innan man börjar märka en förändring. En förändring mot det bättre - mensen ska inte bli värre. Om det skulle bli besvärligare ska man genast ta upp det med den som skrev ut dem så man kan få byta sort.
Hälsovårdaren kommer noggrant berätta för dig hur de p-piller du får fungerar. Funktionen beror lite på vilka p-piller du får, och även hur du tar dem spelar roll. Så kom ihåg att lyssna noga, och fråga flera gånger om du inte förstår.
Lycka till!
Kram!
Malin