Mensvärk
25.11.2020
Hej! Jag har en extrem mänsvärk haft det i säker minst 4 år. Fick piller mot det men de hjälpte inte. Äter burarna flera gånger om dagen men det hjälper inte.Använder också en värmekudde men det hjälper inte och att motionera gör saken värre. Vad skall jag kunna göra annat eller vila andra alternativ finns? Tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.12.2020
Hej,
Det är jobbigt om man har så besvärlig mensvärk som du, eftersom det är flera dagar varje månad som går åt till det. Därför skulle det vara viktigt att du fick hjälp för det. Jag föreslår att du bokar tid till en läkare eller en gynekolog som kan ta ställning till saken.
Precis som du skriver så får man ganska ofta p-piller, eftersom de i många fall kan mildra mensvärken och göra att blödningarna blir mindre. I vissa fall ordinerar även gynekologen att man äter två kartor i rad och inte tar paus, eftersom man då iaf inte behöver ha ont lika ofta. Men det finns också andra värkmediciner än Burana som kan hjälpa bättre då man har mensvärk. Dessa är receptbelagda så det är bara en läkare som kan skriva ut dem.
Med tanke på att du ännu är ung och har hela livet framför dig så skulle det vara viktigt att hitta ett sätt att dämpa mensvärken som skulle fungera för dig, eftersom det oftast blir ohållbart i längden att man måste vara sjukskriven p.g.a. mensvärk varje månad.
Så kontakta en läkare eller boka tid till en gynekolog vid preventivrådgivningen så får ni fundera.
Kram
Tessi