Min borderlinediagnos förstör för mig
29.09.2021
Hej, har varit inom psykiatrin nu sen 10 år tillbaka och fick förra året veta att jag har adhd och har nyss genomgått en utredning där jag fick min diagnos. Har borderline diagnos sedan tidigare men den är fel eftersom de flesta symptom jag har är adhd och jag inte alls är borderline då ingen riktigt grundligt gått igenom det. Fick bpd diagnos då jag var 18 pga sjdestruktivt beteende. Sedan februari har jag undersökt om autism och adhd och hur man kan ha båda diagnoserna. Det klickade , all min problematik med ångest, depression, ätstörningar, ocd och det sociala kunde förklaras med autism och adhd. Har talat med min psykiater och jag fick ganska höga poäng på de autismtest jag fick ta men hen som satte min adhd diagnos vägrade lyssna på mig och förklarade bort allt med borderline och adhd. Hen verkade gammalmodig inom autism och ville inte föra mig vidare då hen antydde att jag inte hade de typiska dragen från 3 års ålder. Jag hade dem i lågstadiet men jag fick inte ens förklara det för hen sade den problematik är borderline när det inte kan vara det då borderline uppkommer ur trauman och dylikt?? Jag bor i en liten stad och får inte ihop vardagen alls med arbete, studier eller ens socialt och vet inte vart jag ska vända mig. E
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
22.11.2021
Hejsan,
Både ADHD och Borderline eller Emotionell instabil personlighetsstörning som det kallas idag liknar varandra till viss del. T.ex är impulsivitet ett symptom som finns i båda dessa  diagnoser.
Typiskt för Emotionell instabil personlighetsstörning är det instabila känslolivet men detta är inte ett typiskt symptom hos de med ADHD utan mera ett beteendemönster. Den gemensamma nämnaren för båda dessa tillstånd är alltså att  den del av hjärnan som styr reglering är nedsatt.  För den som har ADHD är det svårt att reglera uppmärksamheten och för Emotionell instabil personlighetsstörning är det känsloregleringen som vållar stora problem.Man bara sveps med i känslostormarna och därför kan vardagen bli verkligt lidande.
En del forskare gissar att de båda tillstånden är så  sammanlänkade att de egentligen är uttryck för en och samma typ av psykisk sårbarhet. Det vet man i alla fall att den som har ADHD har mera problem än genomsnittet att reglera känslor. Det är alltså faktiskt väldigt svårt att skilja dessa två åt och därför tror jag att det har varit utmanande för dina läkare också.
För ADHD finns effektiv medicinering men inte för Emotionell instabil personlighetsstörning, där kan en terapiform som heter dialektisk beteendeterapi vara mycket effektiv istället.
Jag skulle gärna rekommendera en bok för dig som är skriven av Predrag Petrovic som är forskare i neurovetenskap. Den finns på svenska och heter "Känslostormar". I den berättar han om hur han ser kopplingen mellan ADHD och Emotionell instabil personlighetsstörning och kommer med ett nytt begrepp som han döper till "Emotionell ADHD". Väldigt intressant men kanske inte något som alla läkare tänkt på ännu.
Tråkigt är det att läsa att du bollats fram och tillbaka mellan läkare och inte fått svar på detta och jag förstår du funderat mycket på det. Hoppas att detta svar kan hjälpa dig något.
Hälsningar Camilla Pitkänen