Min kompis ljuger hela tiden
21.02.2021
Hej!
Jag är en 14-årig tjej som har ett problem. Min bästa kompis har börjat ljuga JÄTTEMYCKET OM ALLT HELA TIDEN. Och det märks alltså jag fattar när hon ljuger och ibland frågar jag lite försiktigt om hon är säker på det hon säger. Vi har känt varandra i snart 13 år och hon har aldrig varit såhär. Jag vet att det inte är mitt fel men skulle ändå vilja veta vad jag skulle kunna göra:) TACK! På förhand <3 Anonym
Isabella Bengs

Utvecklingspsykologistuderande Isabella svarar
25.02.2021
Hej!
Tack för din fråga!
Jag förstår att det känns obekvämt för dig att lyssna på henne då du vet att hon ljuger. Det är inte ovanligt att tonåringar ljuger ibland. En orsak till att tonåringar ibland ljuger eller överdriver är för att man är osäker på sig själv och rädd att människor ska döma en och då kan det kännas lättare att ljuga, eftersom andra då inte dömer ens riktiga jag, utan de dömer istället det man hittat på. Som tonåring är man väldigt sårbar och kan påverkas mycket av andras åsikter om en, så för att undvika att bli sårade ljuger vissa och på så sätt skyddar sig från andras åsikter. Det kan också hända att hon försöker verka intressantare än hon själv tycker att hon är genom att ljuga och på så sätt väcka andras uppmärksamhet.
Att hon ljuger kan alltså bero på att hon känner sig osäker i sig själv. Det du kan göra om detta är fallet är att försöka hjälpa henne att känna sig säker i sig själv. Du kan försöka visa henne att du alltid finns där för henne och att du inte dömer henne oberoende av vad hon säger. Om hon känner sig osäker kan det vara viktigt för henne att känna sig bekräftad och uppskattad för den hon egentligen är.
I vilka situationer ljuger hon? Ljuger hon bara när ni umgås med andra människor, eller gör hon det också när ni umgås endast du och hon? Kanske märker du att hon ljuger mer när ni pratar med någon särskild person. Det kan betyda att hon vill imponera mer på just den personen.
Du säger att hon aldrig varit såhär tidigare, och er ålder kan som sagt förklara saken. Som barn har man inte samma sociala osäkerhet och bekräftelsebehov av jämnåriga som man har när man är tonåring. För tonåringar är det väldigt viktigt att känna sig accepterad av sina jämnåriga och det sociala livet har stor betydelse. Det är vanligt att tonåringar vill bli sedda av andra, vara ”häftiga” och intressanta och imponera på de jämnåriga. Oftast slutar personen ljuga av sig själv när personen blir äldre och inser att det inte är någon vits att ljuga om saker och ting, men jag förstår att du tycker att det är jobbigt just nu när hon börjat ljuga.
Det är troligt att hon inte vill ljuga, men att hon börjat ljuga för att hon varit osäker eller velat verka mer intressant, och att det då blivit en vana för henne att fortsätta ljuga. Det kunde verkligen vara bra ifall du, som hon känner väldigt bra och är bekväm med, diskuterade detta med henne. Jag tror att det skulle hjälpa henne att sluta ljuga om hon fick veta att det märks att hon ljuger. Om ingen påpekar att hon ljuger är det lätt för henne att bara fortsätta att ljuga om allt, då hon kanske tänker att folk tror på det hon säger. Du kan testa att faktiskt säga åt henne att du vet att det hon säger inte är sant. Förklara för henne hur det får dig att känna när hon ljuger. Då kanske hon förstår att hennes ljugande inte är bra och att det också påverkar dig. Det är bäst att säga det när ni umgås endast ni två, för annars kan det bli väldigt pinsamt och obekvämt för henne.
Hoppas det löser sig!
//Praktikant Isabella