Min snippa är svart
28.09.2021
Hej! Jag själv tycker att min snippa är ful och vidrig. Den har en svart kant. Hur ska jag börja tycka om den? Ingen speciell

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.10.2021
Hej,
Du är långt ifrån ensam om att känna som du gör - även om jag önskar att du inte upplevde det så. Det är inget fel med ditt underliv och det är skapt exakt så som det är meningen att det skall se ut. Alla underliv ser lite olika ut - men består av samma delar - precis som ansiktet.
Det är helt normalt att blygdläpparna är mörkare än resten av huden, och detta beror på hormoner som gör att huden i underlivet (blygdläppar och runt ändtarmsöppningen, samt vid testiklarna hos pojkar) innehåller mer pigment.
Det jag brukar ge som råd då jag får liknande frågor som din är att man skall bildgoogla på "The great wall of vagina", som är ett konstverk av en konstnär som heter Jamie Mc Cartney. Konstverket består av 400 gipsavgjutningar av kvinnors underliv. Då man tittar på dessa - uppradade efter varandra så blir det alldeles tydligt att alla är olika - men alla är samma sak och helt rätt på sitt eget sätt. Det finns de som har större blygdläppar och de som har mindre - de som är slätare och de som är rynkigare men de är likväl alla underliv och ingen kan uttala sig om att något av dem skulle vara vidriga. Jag har själv en bild av konstverket på min anslagstavla här på jobbet.
Så snälla tänk inte på ditt eget underliv på det sättet, som att det skulle vara fult eller vidrigt. Det är ditt eget och det gör sitt bästa för dig alla dagar. Tyvärr är många av de kvinnliga underliv man ser på bild eller film opererade (de inre blygdläpparna förminskade) eller blekta för att de skall se ut som de gör - men det betyder INTE att det är så ett underliv skall se ut för att "duga". Det är idag ganska vanligt att kvinnor genomgår operationer av helt kosmetiska skäl för att de inte tycker om sitt underlivs utseende - och jag blir så ledsen över det eftersom det inte finns någon människa som kan uttala sig om vad som är "rätt" eller "fel" utseende. Lita på att det enda som spelar någon roll i detta sammanhang är att du själv accepterar dig själv. Jag har ytterst svårt att tro att någon någonsin skulle påpeka ditt underlivs utseende på ett negativt sätt - och OM det skulle ske så säger det så mycket mer om den personen än det gör om dig eller ditt underliv.
Så gå och bildgoogla på "The great wall of vagina" och titta på hur olika, men ändå lika vi alla är där nere.
kram
Tessi