Minipiller vs. P-piller
20.11.2020
Hej, jag undrar ifall det är någon skillnad mellan hur effektiva minipiller och p-piller är som preventivmedel mot graviditet om man tar dem rätt? Är de verkligen lika säkert med minipiller trots att de innehåller ett hormon i förhållande till p-piller som innehåller två? Funderar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.11.2020
Hej,
Ja, om du använder mini-pillren enligt anvisningarna, d.v.s. du tar dem vid samma tid varje dag så är de lika säkra som p-piller. Det är kanske den mest avgörande skillnaden i dem - att man måste vara mer exakt med tidpunkten och att det inte finns samma utrymme att slarva. Sen finns det ju andra skillnader som inte har med skyddet att göra, det att p-piller kan ha en positiv effekt på din hy eftersom den innehåller två hormoner, och att p-piller oftast är mer effektiva då det handlar om att dämpa mensvärk eller göra blödningarna mer regelbundna.
Men båda två är alldeles bra och säkra alternativ för att skydda mot oönskad graviditet.
Kram
Tessi