Möjligt att jag är gravid?
07.09.2021
Hej! Jag har en jättehärlig pojkvän som jag har varit ihop med i tre år och vi har ganska ofta sex. Jag har tagit p-piller (gestinyl) i ca 1½ år och jag tar alltid pillren exakt samma tidpunkt varje dag.
Jag skulle egentligrn ha fått min mens förra veckan, men hoppade över pausen mellan kartorna pga en resa som var förra veckan. Nu har jag väldigt ömma bröst, speciellt bröstvårtorna, och jag har hört att det är ett tecken på graviditet. Har också gått upp i vikt de senaste månaderna, men det kan även vara pga stress. Är det ändå möjligt att jag är gravid trots p-pillren?
L

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.09.2021
Hej,
Det känns väldigt osannolikt att du skulle vara gravid. Men eftersom kroppen hela tiden lever och påverkas av det du gör så känns det mest sannolika att dina bröst är ömma eftersom du flyttade på mensen och hoppade över pausen. Det är också möjligt att det kommer att dyka upp mellanblödningar under denna karta.
I bipacksedeln för Gestinyl står det att man skall undvika att flytta på mensen. (I bipacksedlarna för andra p-piller märken brukar det stå att man kan ta sin paus i princip när som helst om man ätit två kartor ihop - men eftersom det inte står någonting om det med just dina piller så vågar jag inte heller ge det som råd.) Det du kan göra nu är antingen att äta hela denna karta till slut och sedan ta din paus, eller att du ringer och diskuterar saken med din preventivrådgivning där de eventuellt kan ge dig andra anvisningar.
Viktökningen du har upplevt kan bero på nästan vad som helst, din ålder, att det varit sommar och man ätit mer oregelbundet, att du stressat o.s.v. o.s.v. så det är ingenting jag tycker att du skall stressa över.
Men jag tror alltså inte att du är gravid. Det är hormonerna som gör brösten ömma, inte graviditeten i sig.
Kram,
Tessi