Motivation
09.09.2018
Hej. Jag är snart 15 år.
Vet egentligen inte vart jag ska börja men jag bryr mig väldigt mycket om mitt utseende och lägger ner mycket tid på det, smink kläder ao. Jag är ungefär 160 cm lång och väger 66 kilo. Mina föräldrar tjatar på mig att jag ska börja träna och säger alltid om jag äter något onyttigt att man blir fet och sådär. Grejen är att jag kommer från en ”fin” familj. Där liksom alla vet vilka mina föräldrar är och det är många som ser upp till dom typ och tycker d e så bra. Min lärare sa till mig att jag skulle börja träna och att ”pappa” skulle sätta igång träningen för mig. Men grejen är att jag vill inte och jag orkar inte. Jag gick till gymmet några gånger men det blev liksom inte av mer för jag tyckte intr det var kul. Ibland mår jag inte så bra. Jag kan liksom inte känna mig fin, även hur mycket jag än försöker. Fula tänder, tjock , dålig kropp, små bröst , fult ansikte. Jag har ungefär 1000 följare på min instagram och jag kan inte lägga upp bilder längre på mig själv, för jag känner mig inte fin som sagt. Jag och min syster bråkar hela tiden. Vi är nog aldrig ”vänner”. Det är alltid något. Mina föräldrar blir liksom ledsna när vi bråkar hela tiden och arga. Men asså jag försöker verkligen få det normalt och vara som ”vanliga” syskon. Jag kämpar med skolan och tycker det är svårt. Jag har inte motivation till något. Så hjälp mig gärna hur får man motivationen till att bli bra i skolan och inte somna, försöka göra läxor. Och hur blir man smal och hur är motivationen till träningen. Och ibland är jag inte ens glad Rovve2
FISAF/EA/APT Personal Trainer Andreas svarar

Ungdomsinformatör Ida svarar
17.09.2018
Hej!
Som de står i kommentaren här under så borde man inte lyssna på vad andra säger, och de är inte okej de som dina föräldrar säger. Jag tycker att du borde prata med dem och säga hur de känns för dig när dom släpper dom kommentarerna.
De viktigaste är att du tycker om dig själv och din kropp. Och du duger precis som du är, låt ingen annan göra så du tänker något annat än de. Här finns tips på hur du höjer din självkänsla. Ta hand om dig!
Angående din fråga om att få motiovation till träningen så skickade vi vidare frågan till vår expert Andreas, du kan se hans svar här under.
Kram, Ida
Hej!
Kul att höra att du var och provade på gym, fint gjort! Ibland kan det kännas lite tungt att gå på gym ifall man är osäker på vad man skall egentligen göra där. Jag skulle rekommendera att du far med en kompis nästa gång, då kan det bli hur kul som helst. Kanske nån som är lite mera bekant med gymvärlden? Men ett måste skall det inte bli, du skall njuta av det du gör. Kanske du kan pröva på nån ny spännande gren? Badminton med en kompis, dans, gruppträningar, ut och gå etc. Ibland kan det ta tid att hitta det man verkligen gillar :)
För att ha motivation för träning och skola så underlättar det nog ifall du känner dig pigg och kry.
Det kan finnas många orsaker varför man känner sig trött. Men det kan vara helt normala saker som man gör som påverkar hur vi känner oss. En viktig grej är nattsömnen.
T.ex. ifall man använder mobiltelefonen förrän man går och lägger sig, så kan den ha en stor inverkan på sömnen. Skärmen utstrålar "blåljus", som påverkar vår hormonbalans i kroppen. Det leder till att vår kropp tror helt enkelt att det är dagtid igen. Då har vi jättesvårt att falla in i den djupa sömnen och ifall den uteblir så känner vi oss trötta på dagen.
Också ifall man utelämnar morronmålet (vilket är på riktigt dagens viktigaste måltid) så påverkar det orken för hela dagen.
För att orka bra i vardagen så skall du känna dig glad :) För att kunna känna sig glad så bör man sova 8 timmar per dag, äta morronmål, lunch, mellanmål, middag och en liten kvällsbit. Och att umgås med dina nära och kära och ha de riktigt kul :)
Hälsningar Andreas