Övertänke
18.12.2021
Hur slutar man att övertänka??? Och vara negativ hela tiden
T.ex. jag ångrar alltid allt jag sakt typ dagen efter fredagen och gruvar mig på det hela veckan att alla tycker jag är konstig och när jag är med andra har jag märkt att jag klagar lite för mycket på allting
Hur slutar jag med båda två Övertänkaren

Ungdomsinformatör Kix svarar
22.12.2021
Hejsan!
Tack för din fråga.
Det blir lätt jobbigt och ångestfyllt när man börjar övertänka saker, det håller jag helt med om. Och när man väl börjar så kan det kännas svårt att sluta ibland, det blir som en ovana.
Här är en lista på saker som jag brukar försöka tänka på när jag känner liknande som du med övertänkande:
-          Tänk ”Blir någonting bättre eller annorlunda genom att jag sitter och grubblar på det här nu”. Oftast är svaret nej, ingenting ändrar till det bättre av det, allt som händer är att man drar ut sin egen energi och börjar må dåligt av det.
-          Saker som har hänt har ju redan hänt och det går inte att göra något åt det, så låt det vara. Om man sagt något som man varit osäker på ifall någon annan tagit illa upp över (exempelvis ett lite för hårt skämt) så kan man alltid i efterhand fråga så man inte sårat nån i misstag och be om ursäkt, men annars är det nog bäst att bara släppa det. Människor kommer inte ihåg så mycket av vad man har sagt som man själv kanske skulle tro.
-          Människor, speciellt unga människor, är ofta så upptagna av att själva fundera på hur de uppfattas, att de inte lägger så mycket märke till vad andra gör för ”konstigheter” som man kanske tror. Alltså tror jag att du kan slappna av mer över hur du är, för att folk lägger ändå inte märke till allt som du själv lägger märke till kring dig själv. Plus att det här är ju dina kompisar, så de har ju säkert redan accepterat och gillar dig för den du är :) Det är dessutom min åsikt att man ska ”ta vara” på sina unikheter, det är inte dåligt att ha dem, olikhet behövs!
Sen lite angående om att vara negativ eller klaga mycket. Ibland när jag märker att jag klagar mycket så brukar jag försöka följa upp mina klagomål med att också säga något mera positivt om något. Så att mitt huvud liksom inte ska ”fastna” på det negativa.
Men sen vill jag nog också säga att det är heeelt okej att man ibland behöver ”lätta på trycket” och klaga lite :)
En grej man kan göra för att öva sig att se mera positiva saker utöver de negativa är att skriva en så kallad ”tacksamhetsdagbok”. Det övar nämligen huvudet att hitta också de bra sakerna. Det går till så att man har skilt häfte som man bara får skriva positiva saker i (man kan ha ett skilt annat häfte om man vill skriva dagbok där man kan skriva vad som helst). Varje kväll innan man går och lägger sig så ska man skriva ner 3 (eller fler, men minimi 3 varje kväll för det är en lagom liten mängd för att man ska orka göra det) saker som man är tacksam över. Det får vara både små och stora saker. Exempelvis ”jag är tacksam över att jag har en skön säng att sova i”, ”jag är tacksam över att min kompis och jag hade roligt på rasten idag”, ”jag är tacksam över att jag kunde stå i solskenet en stund idag”, och så vidare. Vad som helst, helt enkelt :)
Sen om övertänkandet med tiden skulle bli värre eller att du tycker det är jobbigt redan som det är så kan du bra gå och prata med någon sakkunnig om det för att få en utomståendes perspektiv. Exempelvis kuratorn på din skola.
Lycka till!
Kram, Kix