P-piller
22.11.2020
Hej, kan man få preventivrådgivning i Vasa om man inte har Vasa som hemkommun? Står att endast personer med Vasa som hemkommun kan boka tid elektroniskt.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.12.2020
Hej,
Om du studerar i Vasa och därmed har din studieadress där, och det är 50km eller mer till din hemadress så har du rätt att boka tid till preventivrådgivningen. Men det är möjligt att det bara lyckas genom att ringa och boka tid (om din hemort är en annan än Vasa). Så jag föreslår att du istället ringer då de har telefontid.
Om du däremot pendlar till Vasa alla dagar och inte har någon adress i Vasa så skall du boka tid till preventivrådgivningen på din hemort.
Kram
Tessi