P-piller
06.02.2021
Hej!
Jag tog mina 7 sockerpiller (äter skonerter) när jag sedan skulle ta mitt första (vita) piller på en ny karta efter dessa 7 sockerpiller så glömde jag att ta det. Det gick 35 h mellan mitt 7:e sockerpiller fram tills jag tog det vita på nya kartan, alltså inte 36h. Nu har jag gått och varit orolig i nästan en månad över att jag ska vara gravid eftersom min pojkvän kom i mig nån dag efter.. jag väntar nu tills jag kan ta mina sockerpiller på denna karta för att se ifall jag får min ”mens”. Tror ni att jag behöver vara orolig? Har känt symptom som ömma bröst, ont i magen och allmänt trött.. men det kan ju vara inbillningar eller bero på något annat. Vad tror ni? Orolig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.02.2021
Hej,
Eftersom du tog ditt första piller för sent så var ditt skydd inte fullständigt, men det är helt omöjligt för mig att säga hur stor risken är att du skulle vara gravid. Eftersom man normalt inte har ägglossning precis i början av en cykel, och du nyligen haft tömningsblödning så borde inte risken vara så stor - men som sagt är det omöjligt för mig att säga.
Det enda du egentligen kan göra är att vänta, och OM din mens inte skulle komma då den borde göra det så testar du dig.
Du har helt rätt i att dina symtom är så allmänna att de kan bero på nästan vad som helst. Både ömma bröst och trötthet kan bero på många saker, likaså ont i magen. Så det finns ingen anledning att bli stressad över dessa.
Vänta på blödningen och om den inte kommer eller är tydligt avvikande från vad den brukar vara så testar du dig.
Kram,
Tessi